ارز گران, ارز ارزان مساله این است

چهارشنبه ، 14 دی 1390 ، 11:34

این روزها اخبار ضد و نقیضی از بازار ارز کشور به گوش می رسد. از یک سو رسانه های دولتی در تلاش اند وضعیت بازار را کنترل شده نمایش بدهند و رسانه های آن طرف آب ها هم از بحرانی که گریبانگیر بازار ایران شده، داد سخن سرمی دهند.
به گزارش بانکی دات آی آر, خبر 20:30 شب گذشته در شرایطی خبر از تثبیت قیمت بازار و بهبود آن می داد که بی بی سی فارسی اعلام می دارد مردم خواستار ارز بر سر خرید ارز با هم رقابت می کنند.


اما به راستی وضع بازار به چه شکل است؟

به نظر می رسد طی چند روز اخیر, اختلاف پیش آمده بین ایران و امارات و اعلام رسمی تحریم بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا تا حدودی بازار را ملتهب کرده و موجبات ذوق زدگی دلالان را فراهم کرده است.

تصور عمومی این است که این وضعیت به نفع صرافان بوده و ایشان از وضع موجود کمال استفاده را می برند. این در حالی است که صرافان عقیده دیگری دارند.

خبرهای رسیده از خیابان فردوسی حاکی است اوضاع چندان جالب نیست و صرافان حتی جرات ندارند قیمت ارز را برروی برد بنویسند .

خریداران و فروشندگان سردرگم کمتر خرید و فروش می کنند و عملا تعطیل هستند. کار به جایی رسیده، کسانی که به ارز نیازمند هستند خودشان پیشقدم شده و قیمتی برای ارز پیشنهاد می کنند تا شاید بتوانند فروشنده را به خواسته هایشان مجاب کنند.

آقای بهمنی اما طبق روال همیشه از موجود بودن ارز به میزان کافی خبر می دهد. سکوت بانک مرکزی در فقره اخیر افزایش قیمت ها اما، جای سوالات فراوانی را ایجاد کرده است.

در نوسانات پیشین بانک مرکزی به سرعت وارد کارزار بازار می شد و اعلام می داشت که با افزایش بی رویه قیمت ها برخورد می کند اما این بار چند روزی طول کشید که حضور عملی بانک مرکزی را شاهد باشیم.

روز گذشته خبرها از آرامش نسبی بازار حکایت می کرد اما برخی کارشناسان این آرامش را به آرامش پیش از طوفان تعبیر می کنند و انتظار دارند طی روزهای آتی باز هم بازار ملتهب شود.

افزایش قیمت دلار در اقتصاد ایران طی ماه‌های اخیر و به خصوص هفته جاری در سکوت مسئولان دولت و بانک مرکزی درحالی اتفاق می‌افتد که تعاریف اقتصادی و تحلیل‌های اقتصاددانان برجسته دنیا حکایت از کم‌رنگ شدن نقش "دلار و یورو " در مبادلات جهانی طی سال‌های آتی را دارد.

باید توجه داشت که اهرم‌های اصلی اقتصاد در دنیا نشان می‌دهد که دلار و یورو دیگر فرایند مثبتی نخواهند داشت و در آینده‌ای نه چندان دور از فهرست ارزهای جهان‌شمول خط‌ ‌زده می‌شوند.

کاهش ارزش جهانی دلار و در مقابل افزایش ارزش این ارز در بازارهای داخلی ضرورت توجه به ارز جایگزین را در بازار و معاملات داخلی و حتی بین‌المللی ایران بیشتر از قبل کرده است.

شاید به همین جهت است که برخی از اقتصاددانان و مراکز پژوهشی در نامه‌نگاری‌های خود به دولت و بانک مرکزی توصیه می‌کنند تا از فرصت به وجود آمده استفاده کنند و از طریق این سیاست معاملات ارزی را از سر گیرند.

اما آنچه در عمل اتفاق افتاده و این ایام به دفعات شاهد آن هستیم این است که سیاست غلط دولت در بازار ارز موجب شده تا هر روز یک نرخ تازه برای دلار در بازار ارز ایران ثبت شود.

سیاست‌هایی که دولت در بازار ارز در پیش گرفته و سکوت آن در مقابل ثبت رکورد دلار 1800 تومانی معنایی جز این ندارد که افزایش نرخ ارز به جز منفعت، چیزی عاید دولت نمی‌کند البته این اتفاقات در شرایطی روی می‌دهد که رئیس جمهور و سایر اعضاء کابینه دولت دهم معتقدند باید ارز در ایران با سیاست یکسا‌ن‌سازی نرخ ارز مدیریت شود.

ولی واقعیت این روزهای بازار ارز خلاف این اعتقاد را نشان می‌دهد و می‌طلبد که دولتمردان فکری هم برای فعالان بازار ارز، فعالان اقتصادی و مردم کنند تا بیشتر از این از تغییرات ارزی در بازار متضرر نشوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► معرفی اولیه رشته مهندسی شهرسازی
استخدام در شرکت راه اعتلای فناوران در تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر