۸ اصل اساسی در “رفتار شغلی “

آیا تاکنون به این مساله توجه کرده اید که مهارت های فردی و رفتاری شما تا چه میزان در هرچه بهتر انجام دادن وظایف شغلی موثر است؟ بررسی و تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام گرفته و نتایج آنها نیز در قالب مقالات مختلف منتشر شده است. در ادامه چند مورد از اصول کلیدی رفتار شغلی که در هر فعالیت تجاری و کسب و کار تاثیرگذار هستند را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

۱.نگرش و دیدگاه مثبت

هرفردی در طول زندگی خود با روزهای بدی مواجه می شود اما این مساله توجیه مناسبی برای رفتار ناشایست در اداره و محل کار نیست. بروز ناراحتی در قالب رفتارهای مختلف مانند گستاخی، بی ادبی، طعنه و سخنان زشت، خشم و … مواردی هستند که می توانند به قیمت کسر شهرت و احترام “شرکت” و یا موقعیت شغلی فرد تمام شود.

۲.وقت شناسی

منتظر نگه داشتن دیگران حال چه برای یک قرار ملاقات کاری، ارسال ایمیل، برقراری تماس تلفنی و یا هر مورد دیگر، یک رفتار شغلی ناشایست محسوب می شود. بدون شک هر فردی گرفتاری های خاص خود را داشته و برای زمان خود ارزش قائل است. از این رو، تاخیر و بد قولی های شغلی تنها ذهنیت منفی در طرف مقابل ایجاد کرده و می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به طور کلی برای آن کسب و کار و به طور خاص برای فرد ایجاد کند. 

۳.توجه به زمان و مکان تشویق و انتقاد

اگر قصد دارید تا به بهبود شرایط فضای کسب و کار و یا عملکرد یکی از کارمندان خود اقدام کنید، انتقاد در حضور جمع بدترین رویکردی است که می توان اتخاذ کرد. این مساله هیچ نتیجه ای به جز تحقیر فرد مقابل و اقدام های تلافی جویانه احتمالی وی ندارد. در مقابل، تشویق در حضور جمع می تواند به افزایش انگیزه در کارمندان منجر شده و در مقیاس کلی بهره وری را افزایش دهد.

۴.به خاطر سپردن نام افراد

شاید در نگاه اول این مساله چندان مهم جلوه نکند اما توجه به نام افراد چه در روابط کاری روزانه و چه در زمان ثبت قرارداد از اهمیت بسیاری برخوردار است. همواره به این مساله توجه کنید که فراخواندن افراد در محیط رسمی کار با نام کوچک رفتار پسندیده ای محسوب نمی شود. مسلما در محیط کار با افرادی از سنین و پیش زمینه های مختلف مواجه هستیم و هر کدام از آنها برداشت خود را نسبت به این مساله دارند.

۵.صحبت آرام و شمرده هنگام مکالمات

در یک مجموعه کاری نه تنها با افرادی از نسل های مختلف مواجه هستیم بلکه آنها در فرهنگ های مختلفی نیز رشد پیدا کرده اند. از این رو مکالمات باید به صورت آرام و شمرده انجام پذیرد. بدون شک لحن صحبت افراد در طرف مقابل تاثیرگذار خواهد بود.

۶.استفاده از زبان معیار

عدم مراعات آداب کلام، دستور زبان ضعیف و کاربرد اصطلاحات نامناسب در محیط رسمی کار تنها استانداردهای رفتاری فرد را زیر سوال می برد. این عوامل در زمان مصاحبه های شغلی نیز به دقت مورد بررسی قرار گرفته و معیاری کلیدی در استخدام به شمار می روند. بدون شک استفاده درست از کلام، عاملی مهم در ارتقا جایگاه شغلی محسوب می شود.

۷.ظاهر مناسب

پیش از آغاز یک فعالیت شغلی جدید باید از پوشش معیار در آن مکان اطلاع حاصل کرده و در صورت استخدام نیز آن را رعایت کنید. ظاهر آراسته و مناسب بسیار با اهمیت تر از لباس های مد روز است. به این نکته توجه داشته باشید که خوش سلیقه بودن و مد روز بودن همواره به یک معنا نیستند.

۸.پاسخگو بودن

همه ما برخی اوقات دچار اشتباه می شویم اما نباید بخاطر آن افراد دیگر را مقصر بدانیم. مسلما پذیرش اشتباه و آنچه که نمی دانید نه تنها باعث شرمندگی نمی شود بلکه شما را انسانی مسئول و پاسخگو معرفی می کند. از این رو، جبران اشتباه و فراگیری آموزه های جدید از آن، اهمیت بسیاری در رفتار شغلی دارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *