حذف صفرهای پول ملی تاثیری بر نرخ تورم ندارد

شنبه ، 9 شهریور 1387 ، 17:37

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه حذف صفرهای پول ملی تنها موجب تسهیل در مبادلات اقتصادی ، حسابرسی و فرایند پرداخت می شود گفت: این پدیده هیچ تاثیری بر کاهش یا افزایش نرخ تورم ندارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، دکتر"فرهاد خرمی" در گفتگو با خبرنگار اکونیوز افزود: حذف دو صفر از تومان و یا سه صفر از ریال موجب کارآمدی مبادلات اقتصادی از طریق تسهیل در امر حسابرسی، پرداخت وجه ، حمل و نقل پول و نظیر اینها می شود و از این منظر دارای منافع هزینه ای برای دولت است اما نمی تواند در کاهش تورم نقشی داشته باشد.
 
خرمی اظهار داشت: افزایش ارزش پول ملی یک پکیج سیاستی نیاز دارد که به غیر از حذف صفرهای پول، کنترل تورم و استفاده از کارت های اعتباری نیز از عناصر مهم آن محسوب می شوند.
 
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تورم موجود در اقتصاد کشور باعث شده است طی این سالها ارزش پول کاهش یافته و نیاز مردم به پول درشت افزایش یابد که این مسئله مشکلاتی را برای سیستم های مالی ایجاد می کند لذا با حذف صفرها این مشکل مرتفع می شود.
 
وی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید توجه داشت که اگر نتوان سیاست های مناسبی را برای کنترل تورم و کاهش آن اتخاذ کرد، پس از مدتی دوباره صفرهای پول افزایش می یابد و یا بعبارت دیگر پول ملی مجددا دچار کاهش شدید ارزش می گردد.
 

► نوزدهمين همايش بانکداري اسلامي گشايش يافت
ايران چك 200 هزار تومانی به بازار می آید ◄

مطالب مرتبط
بنر