یادداشت/ سال 90 از اختلاس بزرگ تا ادغام بزرگ

شنبه ، 27 اسفند 1390 ، 11:41

سال 90 با همه شادی و غم هایش به اتمام رسید و سال جدیدی با هزاران نوید بر سر راه هر ایرانی قرارداد . سال آینده برای نظام بانکی هم پر از بیم و امید است و هریک از کارکنان نظام بانکی،مردم و مسئولان در حوزه بانکداری مطالبات و نگرش هایی دارند. در این گزارش تلاش کردیم اهم اتفاقاتی که در سال گذشته در نظام بانکی کشور به وقوع پیوست را بررسی کنیم و ببینیم در سال جدید چه چیزی می تواند پیش روی نظام بانکی باشد.

 

پیروزی بانکها

سال 90 برای بانک ها سال پرحاشیه و متفاوتی بود. پس از مدتها کش مکش پنهانی و اعلام نارضایتی مدیران بانک های خصوصی بالاخره نرخ سود بانک ها نه تنها افزایش یافت بلکه از حالت تکلیفی هم خارج شد.

اختلاس

به گزارش بانکی دات آی آر, در سال 90 یک اتفاق بسیار مهم و پر سرو صدا نظام بانکی را به صدر اخبار کشور بدل کرد و آن هم خبر اختلاس 3 هزار میلیاردی بود که تا حدودی خاطر مردم و زحمت کشان نظام بانکداری کشور را مکدر کرد.

تبعات این شوک همچنان ادامه دارد و اگرچه مدیران ارشد اقتصادی تا مدتها برای محو کردن این رسوایی زمان نیاز دارند اما نظام بانکی همچنان به کارش ادامه می دهد.

نوسانات نرخ ارز

به عقیده برخی کارشناسان نوسانات قیمت ارز و سکه در روزهای پایانی سال، با وجود افسار گسیختگی ای که موجبات دلال بازی را فراهم کرد، برای بانک ها چندان بد تمام نشد. بانکی ها  به شدت ماهی گیری کردند و بانک مرکزی را به تسلیم واداشتند تا دستشان را در اعلام نرخ سود باز بگذارد.

لغو مجوز

بانک آریا متعلق به گروه آریا که در واقع عنصر مهم اختلاس بزرگ بود لغو مجوز شد و در نتیجه هزاران جوانی که با امید و آرزوهای فراوان در آزمون استخدامی این بانک ثبت نام کرده  و هزینه شرکت در آزمون را هم پرداخته بودند امیدشان نا امید شد. چون بعد ها معلوم شد بانک آریا دریک صبح تا بعد از ظهر مجوز گرفته و به همان راحتی هم لغو مجوز شد.

بانک آرین هم که قرار بود اولین بانک الکترونیک و بدون شعبه کشور باشد با وجود حضور مدیرعامل اسبق بانک پارسیان و تلاش های زیاد لغو مجوز شد تا انتشار خبر لغو مجوزش جزو آخرین اخبار بانکی  داغ سال 90 باشد.

استخدام های سرکاری

در سال 90 جدا از بانک هایی که آگهی استخدام دادند,آزمون برگزار کردند و بعد لغو مجوز شدند! چندین و چند بانک مشغول فعالیت هم آگهی هایی دادند که بیشتر به شوخی شباهت داشت تا آگهی استخدام. بانک حکمت ایرانیان آگهی استخدام داد و بعد از 24 ساعت آن را از روی سایتش برداشت. آگهی استخدام 10 روزه بانک پارسیان هم پس از گذشت 24ساعت به سرنوشت آگهی بانک حکمت دچار شد. خبری از استخدام شده های موسسه مالی و اعتباری فردوسی هم به ما نرسیده است! درحالی که بسیاری از شرکت کنندگان آزمون هنوز سرگردانند.

قطعی شتاب

شبکه شتاب طبق روال سال های گذشته با قطعی های مکرر روبرو بود. به ویژه تاریخ هایی که یارانه ها به حساب سرپرستان خانوار واریز می شد عملا شتاب از دسترس خارج می شد و مردم را سرگردان می نمود.

بسیاری از پذیرندگان دستگاه های pos و استفاده کنندگان از دروازه پرداخت الکترونیکی بانک ها از این باب متحمل زیان های مالی زیادی شدند. اما هنوز هم از شتاب نا امید نیستیم و در سال جدید دعا می کنیم که مسئولان در جهت تقویت و بهبود آن تمام تلاش خود را بکاربندند.

ادغام بزرگ

اما سال آینده سال سرنوشت ساز نظام بانکی خواهد بود.سال آینده را شاید بتوان سال ادغام نامید. بانک مرکزی که مدتی بی حساب و کتاب مجوز می داد و هر روز نام بانک جدیدی بر سر زبان ها می افتاد این روزها سخت گیر تر شده و دستور ادغام چند بانک را صادر نموده است.

به نظر می رسد سال آینده را برای نظام بانکی کشور بتوان سال ادغام بزرگ نامگذاری کرد و منتظر بود و دید نظام بانکی چگونه از پس این همه تغییرات عمده برمی آید.

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام در شركت معتبر فعال در حوزه نرم افزار
استخدام منشی در تاکسی امید پاداد در اهواز ◄

مطالب مرتبط
بنر