تحلیل/ سكه بخريم يا نخريم؟

چهارشنبه ، 23 فروردين 1391 ، 09:27

سكه بخريم يا بفروشيم، اين دو سوال رايج‌ترين پرسش در سال ۹۰ بود و ظاهرا امسال هم قرار است ترديد در اين زمينه ادامه داشته باشد، با اين تفاوت كه اين بار سطح توقعات از رشد قيمت‌ها و بازده بازار افزايش يافته و البته پيش‌بيني روند قيمت‌ها دشوارتر هم شده است.

عامل اول در اين دشواري پيش‌بيني قيمت جهاني طلاست. قيمت جهاني طلا مدتي است كه نوسان شديدي را پشت سر نگذرانده و به نظر هم نمي‌رسد در يك ماه آينده حداقل نوسان شديدي داشته باشد. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد احتمال افزايش بيشتر است. هرچند اين افزايش ممكن است تاثير زيادي روي قيمت سكه نداشته باشد اما با اين حال تجربه نشان داده در اين خصوص حادثه خبر نمي‌كند.


عامل دوم هم قيمت دلار است. قيمت دلار هم‌اكنون در محدوده 1900 تومان قرار دارد و پايين آمدن آن چندان محتمل نيست. تخصيص ارز براي واردات برخي كالاها و عدم ارايه ارز 1226 توماني به همه كالاها نشان‌دهنده كمبود منابع ارزي است و مشكلات ايجاد شده براي ورود ارز به بازار در شرايط فعلي احتمال كاهش شديد قيمت ارز را بسيار پايين آورده است. بنابراين از ناحيه ارز احتمال كاهش قيمت سكه بسيار پايين به نظر مي‌رسد اما در نهايت بانك مركزي تصميم‌گيرنده نهايي است و اين احتمال كه سناريوي جديدي در آستين داشته باشد، كم نيست.

نكته ديگر هم عرضه سكه بيش از تقاضا در بازار است. اين عامل ممكن است حباب قيمت سكه را كه نزديك به صفر يا زير 30‌هزار تومان است، بشكند ولي نمي‌تواند ارزش سكه را از ارزش ذاتي آن كم كند مگر آنكه آنقدر عرضه چهار ‌ميليون سكه بر بازار تاثير‌گذار باشد كه قيمت دلار را بشكند. اگر قيمت دلار در بازار در محدوده 1900 تومان بماند و قيمت سكه پايين‌تر از قيمت فعلي بيايد آنگاه عده‌اي سودجو سكه‌ها را به قصد كشورهاي همسايه بار خواهند زد (البته به صورت قاچاق) و دلار آن را به كشور باز خواهند گرداند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام شرکت فرآورده های گوشتی کاله در کرمان
آگهی استخدام شرکت مهندسی مشاور در مشهد ◄

مطالب مرتبط
بنر