پاسخ به 5 سوال در مورد ايران‌چک‌هاي بانک مرکزی

پنجشنبه ، 21 شهریور 1387 ، 10:10
 
 
رييس كل بانك مركزي براي اطلاع مديران عامل کليه بانک‌هاي دولتي و غيردولتي، موسسات اعتباري توسعه و سينا و شرکت دولتي پست بانک ارسال بخشنامه جديدي به منظور تسهيل امور مربوط به ايران‌چک اين بانک را صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري اقتصادی ایران، "طهماسب مظاهري" اعلام كرد: پيرو بخشنامه‌هاي 24 ارديبهشت، دوم مرداد و سي‌ام مرداد ماه 1387 از آنجا که در اجراي اين طرح برخي سؤالات از طرف مشتريان و شعب بانک‌ها مطرح شده است، نکات زير به عنوان پاسخ به سؤالات و تسهيل امور مربوط به ايران چک بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به استحضارمي‌رسد:

1 ـ بانک توزيع‌کننده ايران‌چک صرفاً در نوبت نخست بايد نسبت به ممهور كردن ايران‌چک به تاريخ و مهر شعبه اقدام كند که اين مهر بايد نام بانک را نيز شامل باشد. هم‌چنين لازم است چنانچه ايران‌چک‌ فاقد مهر به شعبه بانک ارائه ‌شود، شعبه دريافت‌کننده نسبت به ممهور کردن آن اقدام کند و آن را در جريان قرار دهد.

2 ـ ايران‌چک‌هاي فرسوده و غيرقابل استفاده بايد مشابه اسکناس فرسوده به بانک مرکزي ارسال شوند و نبايد پانچ (سوراخ)‌ يا گوشه آن پاره شود. بانک مرکزي پس از تحويل گرفتن نسبت به امحاء آنها و تسويه حساب با بانک تحويل دهنده اقدام مي‌كند.

3 ـ بر اساس اطلاع واصله،‌ برخي از شعب بانک‌ها به موجب بخشنامه‌هاي داخلي (با توجه به انتشار و توزيع ايران‌چک‌هاي 500 هزار ريالي در روزهاي اول)‌ صرفاً ايران چک‌هاي مذکور را از مشتريان پذيرفته و از پذيرش ايران چک‌هاي با رقم بالاتر (يک ميليون ريالي) خودداري مي‌كنند. لازم است ضمن آموزش متصديان امر، اطلاع‌رساني مناسب درخصوص پذيرش ايران‌چک‌هاي بانک مرکزي با ارقام مختلف از مشتريان انجام شود.

4 ـ ظهر نويسي ايران‌چک‌ها توسط مشتريان ضروري نيست. ليکن چنانچه برخي از ايران چک ها توسط مشتريان ظهرنويسي شود، اعتبار آن مخدوش و کاهش نمي يابد و شعب بانک‌ها بايد ايران‌چک‌هاي ظهرنويسي شده را نيز مشابه ساير ايران چک‌ها بپذيرند.

5 ـ بانک توزيع‌کننده ايران‌چک صرفاً در زمان فروش نسبت به تکميل اعلاميه فروش و ارائه آن به مشتري اقدام كند. بديهي است در مراحل بعدي، براي سهولت گردش ايران‌چک‌ها، نيازي به تکميل اعلاميه‌هاي خريد يا فروش مجدد نيست.

► خاطرات "یک 75 ساله" جمعه از تلویزیون
ايجاد اشتغال با تسهيلات زودبازده بانك ملت ◄

مطالب مرتبط
بنر