تفاوت نرخ سود سپرده ها منابع را به سمت بانك هاي خصوصي سوق داده است

يكشنبه ، 24 شهریور 1387 ، 07:59
 
 
تفاوت قابل ملاحظه نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در بانك‌هاي دولتي و خصوصي دارندگان نقدينگي را به سمت سپرده‌گذاري در بانك‌هاي خصوصي سوق مي‌دهد.
دكتر پيمان نوري، مديرعامل بانك رفاه  : سود بالاتري كه از سوي بانك‌هاي خصوصي و موسسات مالي و اعتباري به سپرده‌ها تعلق مي‌گيرد، مسير حركت نقدينگي را به سمت اين بنگاه‌ها هدايت مي‌كند كه يكي از پيامدهاي آن كاهش نرخ رشد سپرده‌گذاري در بانك‌هاي دولتي است.
افت سپرده‌گذاري در بانك‌هاي دولتي
وي افزود: البته وجود و تقويت ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي سودآور ديگري كه براي سرمايه‌گذاري خودنمايي مي‌كند، بخشي از منابع عمومي را از بانك‌ها خارج و به سوي اين حوزه‌ها رهنمون كرده است.
رييس هيات‌مديره بانك‌ رفاه كارگران با اشاره به سياست اين بانك در مديريت اين افت سپرده‌گذاري گفت: با وجود اينكه در بانك رفاه كارگران نيز مانند ساير بانك‌هاي دولتي با كاهش سرعت و حجم سپرده‌گذاري مواجه بوديم، توانستيم با مديريت دقيق تر نقدينگي در چهار ماه نخست سال‌جاري حدود هشت‌هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت كنيم كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشدي 22‌درصدي برخوردار است.
وي تاكيد كرد: اين افزايش در شرايطي حاصل شد كه كمترين اضافه برداشتي از بانك‌ مركزي نداشته‌ايم كه اميدواريم اين روند همچنان حفظ شود.
مطالبات معوق فراوان
وي در مورد پرداخت بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها گفت: نظام بانكي كشور از يك سو گرفتار اضافه برداشت از بانك مركزي هستند و بايد بابت آن سود پرداخت كنند و از سوي ديگر مطالبات معوق فراواني از دولت دارند كه تسويه نكردن آن، قدرت پرداخت تسهيلات آنان را تضعيف كرده است. نوري افزود: بانك‌هاي دولتي خواستار تسويه اين مطالبات معوق هستند تا ضمن تقويت قدرت تسهيلات دهي از گرفتاري و فشار سنگين جريمه و سود مبالغ اضافه برداشت از بانك‌ مركزي خارج شوند.
وي گفت: حجم اين مطالبات معوق در بانك‌ رفاه كارگران به حدود 1100ميليارد ريال است كه با پرداخت آن از سوي دولت به تقويت امكان پرداخت تسهيلات از جانب بانك منجر مي‌شود. 
 
منبع: دنیای اقتصاد

► اختلاف در شوراى امنيت بر سر بانك هاى ايرانى
شروع جشنواره جديد حساب هاي قرض‌الحسنه بانك ملت با جوايز ويژه ◄

مطالب مرتبط
بنر