چاپ اسکناس 10 و 50 هزار تومانی تکذیب شد !

سه شنبه ، 26 شهریور 1387 ، 11:36
 
 
طهماسب مظاهري با تكذيب خبر چاپ اسكناس‌هاي 10 و 50 هزار توماني، گفت: در حال مطالعه در خصوص چاپ اسكناس درشت و يا تغيير پول ملي هستيم.

 رئيس كل بانك مركزي در حاشيه جلسهمروز چهارشنبه (4 دي) هيئت دولت در پاسخ به اين سوال كه آيا صحت دارد اسكناس 10 و 50 هزار توماني چاپ‌شده و منتظر تأييد دولت براي توزيع آن هستيد؟ اظهار داشت: اين مسئله صحت ندارد، ما در حال مطالعه هستيم كه براي جايگزيني چك پول‌ها، آيا اسكناس درشت‌تر بدهيم يا ايده تغيير پول ملي را داشته باشيم.

رئيس كل بانك مركزي بيان داشت: اين موضوعي در حال مطالعه است و تا زماني كه مطالعه‌اش نهايي نشود، تصميمي در مورد آن گرفته نمي‌شود و وقتي تصميم گرفته شد به مردم اطلاع داده مي‌شود.

وي در خصوص مسئله چك پول‌ها، گفت: بيشترين مشكل چك پول‌ها اين است كه مساله نقدينگي اضافه را دارد در حاليكه اسكناس اين مشكل را ندارد.

رئيس كل بانك مركزي افزود: براي حل اين مسأله و جايگزيني آن ‌بايد سر حوصله تدبير كرد كه دولت و بانك مركزي با سرعت اما با حوصله آن را انجام مي‌دهند.

مظاهري تاكيد كرد: بانك مركزي و دولت نبايد شتاب‌زده در مورد تغيير واحد پول ملي، جايگزيني آن و انتشار اسكناس درشت‌تر عمل كنند و مطمئن باشيد عمل نخواهد شد، زيرا اين امر كار مهمي است و بر همه آحاد ملت تاثيرگذار است.

وي بيان داشت: در مورد اينكه اسكناس درشت‌تر منتشر و جايگزين چك پول‌ها كنيم يا اينكه واحد پول را تغيير دهيم تا عملا اسكناس‌ها درشت‌تر شود، در حال مطالعه هستيم كه مطالعه آن مقداري عميق و پيچيده است كه با سرعت اما با تامل آن را انجام خواهيم داد.

مظاهري در پاسخ به اين سوال كه آيا اسكناس تورم‌زاتر است يا چك پول، چك پول را تورم‌زاتر دانست.

رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه اسكناس‌ و چك پول نتيجه ايجاد نقدينگي است، تصريح كرد: وقتي در جامعه نقدينگي ايجاد مي‌كنيد، براي گردش نقدينگي نياز به ابزار داريد كه اين ابزار يا چك پول يا اسكناس است.

وي در پايان گفت: اينطور نيست كه اسكناس، نقدينگي ايجاد كند، چرا كه اسكناس‌ خود نتيجه نقدينگي است.

 منبع: همشهری

► نرخ سود بانک های خصوصی
قابلیت رقابت در نرخ سود بانکی جدید ◄

مطالب مرتبط
بنر