عمر تلویزیون‌های LCD، LED و پلاسما چقدر است؟

شنبه ، 6 خرداد 1391 ، 08:37

منظور از عمر مفید تلویزیون‌ چیست و آیا تلویزیون‌ها بعد از مدتی از کار می‌افتند؟ کدام‌یک از تلویزیون‌‌های پلاسما، LED و یا LCD بیشتر عمر می‌کنند؟ آیا راهی برای افزایش عمر تلویزیون‌ها وجود دارد؟ این‌ها تمام سئوالاتی هستند که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

عمر مفید تلویزیون چیست و پس از پایان عمر مفید تلویزیون‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟

منظور از عمر مفید، این نیست که بعد از مدتی تلویزیون شما قرار است از کار بیافتد. بلکه عمر مفید تلویزیون، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا روشنایی تلویزیون شما به نصف مقدار اولیه‌اش برسد. در واقع تلویزیون شما پس از سپری کردن عمر مفید هنوز قابل استفاده است ولی روشنایی آن کم‌تر می‌شود.

از آنجایی که تلویزیون‌های امروزی روشنایی بالایی دارند، حتی پس از سپری شدن عمر مفیدشان، باز هم عملکرد خوب و قابل قبولی خواهند داشت(البته نه به خوبی تصویر اولیه‌شان). معمولا تولیدکنندگان تلویزیون و پنل‌ها در مورد عمر مفید محصولات خود حرفی به میان نمی‌آورند.

کدام‌یک از تلویزیون‌های LCD، LED و پلاسما عمر بیشتری دارند؟

حقیقت این است که همه تلویزیون‌ها روشنایی خود را به مرور از دست می‌دهند. اما اینکه چه مدت زمان طول می‌کشد تا این روشنایی کم شود برای ما اهمیت دارد.

در بین سه مدل تلویزیون LED، LCD و پلاسما، می‌توان گفت که پلاسماها عمر مفید بیشتری نسبت به LCD و LED ها دارند. نمی‌توان گفت عمر دقیق هر مدل چه میزان است اما پلاسماها حدود 100,000 ساعت عمر می‌کنند در حالیکه LCD های مجهز به لامپ فلورسنت بر اساس روشنایی و کیفیت بین 30,000 تا 60,000 ساعت (گاهی اوقات بیشتر) عمر می‌کنند.

در مورد طول عمر LED ها، اطلاعات زیادی در دست نیست اما فرض بر این است که LED های سفید به کار رفته در تلویزیون‌ها نیز پس از گذشت مدتی مشابه LCDها، یعنی حدودا 30 تا 60 هزار ساعت، روشنایی خود را به میزان 50% از دست می‌دهند.

این درحالی است LEDهای آبی به کار رفته در OLEDها زودتر از دو رنگ قرمز و سبز، روشنایی خود را از دست می‌دهند. البته تولیدکنندگان معتقدند، عمر مفید OLED های جدید نسبت به مدل‌های قدیمی افزایش یافته است.
این اعداد چه چیزی را نشان می دهند؟

با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که اگر روزانه 5 ساعت تلویزیون تماشا کنید، تلویزیون پلاسمای شما پس از 54 سال نیمی از روشنایی خود را از دست می‌دهد. در حالیکه LCD و LED ها در بدترین حالت پس از 16 سال (و در بهترین حالت 30 سال) بازنشسته می‌‌شوند.


چه اقداماتی به افزایش عمر تلویزیون ها کمک می‌کند؟

در LED و LCD ها هرچه روشنایی تصویر را بیشتر کنید، عمر تلویزیون کمتر شده و قبض برقتان پربارتر خواهد شد.

در پلاسما اما، علاوه بر روشنایی تصویر، کنتراست نیز در عمر مفید تلویزیون‌ها موثر است. هر چه روشنایی تصویر و کنتراست در پلاسما کمتر شود، عمر مفید تلویزیون بیشتر خواهد شد.

آیا می‌توان روشنایی تلویزیون را مجددا زیاد کرد؟

در تلویزیون‌های LCD می‌توان با تعویض لامپ‌های CCFL جان تازه‌ای به روشنایی تصویر بخشید. اما ما این کار را به شما توصیه نمی‌کنیم. چراکه هزینه این کار کم نیست. علاوه بر این پس از طی شدن عمر مفید تلویزیون، مسلما دستگاه شما قدیمی شده و ممکن است سایر قطعات آن نیز از کار بیافتند. بنابراین بهتر است برای خرید تلویزیون جدید اقدام کنید.

زومیت

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► عینک گوگل به زودی روی چشم های شما
10 قانون موفقیت در کارآفرینی ◄

مطالب مرتبط
بنر