کاهش نقدینگی به 21 درصد

سه شنبه ، 9 مهر 1387 ، 10:22
 
 
جدیدترین آمار بانک مرکزی از کاهش رشد نقدینگی از 35‌درصد یک سال منتهی به دی ماه سال گذشته به 21‌درصد در یک سال منتهی به خردادماه سال جاری حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، آمارهای بانک مرکزی نشان مي‌دهد حجم نقدینگی در یک سال منتهی به خرداد ماه سال جاری به بیش از 162 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 21‌درصد رشد مواجه شده است.
از سال 1383 تاکنون کاهش رشد نقدینگی از 35‌درصد به 21‌درصد بی سابقه بوده و نشان دهنده جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های صحیح در کنترل نقدینگی بوده است.
پیش از این طهماسب مظاهری ريیس کل سابق بانک مرکزی از سیاست 4 گانه این بانک برای هدایت درست نقدینگی به اقتصاد کشور خبر داده و گفته بود: با فرض این که نقدینگی یکی از عوامل تورم است، اما این را هم باید در نظر داشت که چرخه اقتصاد و تولید نیاز به نقدینگی دارد. وی افزوده بود: اگر قرار باشد تمثیلی به کار گیرم نقدینگی در اقتصاد همانند خون برای بدن است. کاهش یا افزایش بیش از حد آن موجب ضعف و بیماری مي‌شود؛ بنابراین باید تلاش کرد در حد متعادلی حفظ شود. نقدینگی هم همین طور است، از طرفی کیفیت آن هم مهم است.
طهماسب مظاهری معتقد است: نسبت پایه پولی در ترکیب نقدینگی یکی از شاخص‌های نشان دهنده سلامت است. این شاخص در کشور ما حدود 14‌درصد است، این‌درصد در مقایسه با شاخص نرمال و همچنین در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است. عامل تعيين‌كننده افزايش نقدينگي در سه سال گذشته افزايش بي‌سابقه رشد بودجه‌هاي عمراني و جاري است. سبقت گرفتن رشد و حجم تسهيلات از مانده سپرده‌هاي بانكي كه در پي سياست‌هاي انبساطي از جمله كاهش نرخ سود تسهيلات و منفي بودن نرخ سود سپرده‌هاي بانكي مولفه‌هاي موثر افزايش نقدينگي در سه سال گذشته بوده است.

► موسسه مالی مهر جزء 50 شرکت برتر کشور
تلاش برای اعطای وام تولید ◄

مطالب مرتبط
بنر