تحریم،تهدید و مردم بی خیال!

چهارشنبه ، 21 تیر 1391 ، 07:13

واژه تحریم سال های سال است که در واژه نامه ایرانی ها جا خوش کرده و هر از چند گاهی در اخبار، رسانه ها و حتی گفتگو های روزمره ایرانی ها تکرار می شود.


به گزارش بانکی دات آی آر، با وجودی که ایرانی ها با تحریم ها بیگانه نیستند؛ اما طی سالهای اخیر بحث ها در این خصوص شدت گرفته و به گفته کارشناسان ایران در سال های اخیر در معرض شدید ترین نوع تحریم ها بوده است.


این بار نفت به عنوان رگ حیاتی ایران مورد هدف تحریم کنندگان قرار گرفته و انتظار دارند، طی ماه های آینده بتوانند به میزان زیادی بر فشارهایشان بیفزایند و از طریق این اعمال فشار اهدافشان را محقق کنند.


برخی در داخل این امر را غیر ممکن می دانند و معتقدند ایران، به خوبی از تجارب خود بهره می برد و می تواند تحریم ها را دور بزند در این گزارش تلاش می کنیم هرچه بیشتر به بررسی وضعیت موجود بپردازیم.


امریکا مدعی است طی ماه های اخیر حدود 40 درصد  صادرات نفتی ایران کاهش یافته ، امری که بارها از سوی دولتمردان به ویژه وزیر نفت تکذیب شده است.

دست های اوباما هنگام امضای تحریم های یک طرفه آمریکا علیه ایران


فاز جدید تحریم ها
اگرچه تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران  از اول جولای  یازدهم تیر ماه شروع شده اما این روزها فاز جدیدی از اقدامات احتمالی مقابله ای ایران مطرح می شود که در رسانه های داخلی کمتر به آن پرداخته شده است.
با این وجود رسانه های خارجی با دقت اخبار مرتبط به موضوع را پیگری کرده و با آب و تاب فراوان آن را پوشش می دهند.


بستن تنگه هرمز
ماجرا از این قرار است که  عده ای از نمایندگان قصد دارند با مطرح کردن یک طرح چند فوریتی بستن تنگه هرمز را در دستور کار قراردهند.
اگرچه مشخص نیست این طرح درصورت تصویب در چه سطی از سوی نیروهای مسلح پیگیری خواهد شد با این وجود رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام داشته که ایران آمادگی بستن تنگه هرمز را دارد .


وی همچنین خاطر نشان کرده: ایران  برای بستن تنگه هرمز "طرح" دارد، ولی تنها در صورتی آن را اجرا خواهد کرد که منافع ایران به خطر بیافتد.
به این ترتیب نتایج تحریم ها و آینده آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.
مردم اما در اروپا و آمریکا آنقدر سرگرم بحران اقتصادی اند که دیگر تحمل وقوع یک جنگ دیگر را ندارند کامنت ها و نظراتی که ذیل اخبار یاهو می گذارند موید این امر است.


از سوی دیگر در ایران هم برخی مردم با این که به هیچ عنوان تحمل زورگویی را ندارند اما بیشتر علاقمند اند از اخبار واریز یارانه ها مطلع بشوند و قیمت گوشت و مرغ را دنبال کنند تا به فکر تحریم ها باشند.
عده ای هم آنقدر به فکر تناسب رنگ خودرو و لباسشان یا مسافرت های دور دنیا در تابستان اند که وقتی برای تفکر در مورد این امور جزئی ندارند!
البته شاید دلیل این بی تفاوتی ها این است که آنقدر موضوع تحریم ها طی سال های اخیر تکراری شده که دیگر کسی به آن اهمیت نمی دهد.
این موضع برای اروپایی ها که تا به حال در چنین وضع ریاضتی نبوده اند و هر لحظه منتظر گران شدن قیمت بنزین و سایر فرآورده ای نفتی اند بیشتر مورد توجه باشد.


تحریم در کل برای اروپا و رفیق دیرینه اش آمریکا ابزاری برای تهدید ایران است که حتی خودشان هم در خصوص موفق بودن آن چندان اطمینان ندارند .برخی هم می گویند هیچ کدام از طرفین تمایلی به درگیری ندارند و این چنگ و دندان نشان دادن ها تنها برای گرفتن منافع بیشترو یا به اصطلاح دست بالا تر در مذاکرات است.


با این وجود مسئولان و سیاستمداران ایران در این برهه از زمان وظیفه خطیری بر عهده دارند که اگر در انجام آن کوچکترین غفلتی بکنند تبعات جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت.
باید منتظر بود و دید نام ایشان به چه عنوان و چه شکلی در تاریخ ایران ثبت خواهد شد.

مردم اما درپی آسایش و آرامش اند، گذران زندگی برایشان اهمیت دارد و امنیت. چیزی که حق طبیعی هر شهروندی در هر گوشه و کنار جهان است و به نظر نمی رسد کسی بتواند این حق مسلم را از ملت ها سلب نماید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► در قاب تصویر/ بازار دوربین مداربسته
تاکید مدیر عامل بانک رفاه بر خدمت رسانی به مستمری بگیران ◄

مطالب مرتبط
بنر