گزارش/ بازاریابی را از دستفروشان مکه بیاموزید

سه شنبه ، 3 مرداد 1391 ، 11:46

امسال هم موسم حج عمره تمام شد و پرونده پرحاشیه حج عمره امسال هم مثل سالهای گذشته بسته شد. اگرچه این حج با حاشیه های فراوان دلهره های حجاجی که می ترسیدند اعزام نشوند و تا لحظه آخر در اضطراب بودند سپری شد و برخورد برخی ها هم در عربستان دوستانه نبود اما این باعث نمی شود زمانی برای یاد گیری را از دست بدهیم.

به گزارش بانکی دات آی آر، وارد مکه که می شوی سوغات خریدن یکی از واجبات است!! اگر نخری نمی شود جواب مردم را چه بدهیم . تا دلت هم بخواهد جنس بنجل و درجه چند چینی پیدا می شود که بیاری و ببندی به ریش فامیل بدبخت که خیلی هایش را حتی یکبار هم مصرف نمی کنند.

با این وجود پول های بی زبان را باید دور ریخت چرک کف دست است آخر!

 

 

اما آنچه بیش از همه برای ایرانی ها جذاب است آن است که وارد بازار های عربستان که می شوی انگار که در خانه خودت هستی!! فروشنده می گوید سلام خوبی خیلی باحالین!!!

تملق؛ این اولین اصل بازاریابی است. اینجا برای اینکه بخری آنچه عمرا نمی خریدی در تهران ، اصفهان ، شیراز یا هر شهر دیگر.

بعد چانه شروع می شود فکر کنم اینجا تنها جایی در جهان باشد که به صورت هم زمان با سه ارز ریال سعودی ، دلار و پول ملی خودمان مبادله انجام می شود. خوشحال نشوید حتی اجناس بنجل هم اینجا ارزانترنیست باور ندارید یکبار خودتان تجربه کنید.

قدم بعدی بازار یابان این سرزمین تعریف و تمجید است نه اشتباه فکر می کنید آنها لازم نیست به خودشان این زحمت را بدهند آنها زیر دستگاه های خنک کننده حجره ها  و مغازه هایشان می نشینند و منتظر می مانند ببینند شما چه می خواهید همین.

جالب است بدانید این ها از ایرانی ها چانه زنی را به بهترین نحو یاد گرفته اند حتی یادگرفته اند اجناس را کمی گرانتر بگویند که وقتی شما زیاد چانه زدید بهتان تخفیف بدهند! تا شما هم کلی احساس زرنگی کنید.

از در که وارد می شوی با یک نگاه می فهمند اهل کجایی و با چند کلام حرف به سادگی تشخیص می دهند که چقدر پول داری.

عجیب تر اینکه با اصطلاح های مرسوم ایرانی ها هم آشنایند و همین که می فهمند اصفهانی هستی می گویند خسیس!!

این ها  به مردان ایرانی پز تعداد زن هایشان را می دهند و در این زمینه کم شوخی نمی کنند با مردان ایرانی . شاید به نجابت و اصالتشان حسادت می کنند.

شاید هم....

به هرحال ما با کلی شادمانی کالاهای چینی را به همراه پرداخت هزینه گمرکات و هواپیمایی می دهیم می آوریم برای عزیزانمان که شادشان کنیم. اما پیشتر دل بازاری های سعودی را شاد کرده ایم و جیب هایشان را چاق تر به این می گویند کار بی زحمت .

"جنس چینی بیاور به ایرانی قالب کن"

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► چطور می‌توانیم در برابر مشکلات زندگی قوی باشیم؟
به یاد پروفسور حسابی ◄

مطالب مرتبط
بنر