شایعه الحاق بانک مرکزی به وزارت اقتصاد و چند نکته

سه شنبه ، 18 مهر 1391 ، 13:40

"بزرگان گفته اند علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد" امری که سالهاست در کشور ما به ورطه فراموشی سپرده شده و به نظر می رسد تا زمانی که فاجعه ای رخ ندهد کسی به فکر پیش گیری نیست. از بلایای طبیعی گرفته تا ساده ترین مسائل پیش پا افتاده بیشتر ترجیح می دهیم از کنار مسائل بگذریم تا آنها را حل کنیم.

به گزارش بانکی دات آی آر، بحران ارزی اخیر یکی از نمونه های آشکار این امر است. درست زمانی که قیمت ارز سر به فلک کشید و به قول معروف همه چیز به هم ریخت کارشناسان نظریه پردازی کردند، دولت دست به کار شد و مجلس به فکر چاره افتاد.

طی روزهای اخیر راهکارهای مختلفی مطرح شده است که جدید ترین آن طرحی است که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده است"طرح الحاق بانک مرکزی به وزارت اقتصاد ". بهتراست این طرح را طرح جنجالی الحاق بانک مرکزی به وزارت اقتصاد بخوانیم چرا که هنوز زمان کوتاهی از مطرح شدن آن نمی گذرد که خیلی ها در مقابلش موضع گرفته اند.

 

رحیم زارع که از جنس مجلسی هاست و یکی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس، با اطمینان مدعی شده این طرح رای نمی آورد.

میثم موسایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم به این طرح تاخته و گفته این طرح باعث سلب کامل استقلال و کاهش ارزش پول  ملی خواهد شد.

ماجرا از این قرار است که تعدادی از نمایندگان مجلس در صدد تهیه طرحی هستند تا بانک مرکزی زیر نظر وزارت اقتصاد قرار بگیرد.قرار است این طرح بعد از آماده شدن نهایی با قید دو فوریت به هیئت رئیسه مجلس ارسال شود.

استدالال این نمایندگان آن است که از آنجایی که بانک مرکزی زیرمجموعه وزارت اقتصاد نیست، نمایندگان نمی‌توانند بر آن نظارت داشته باشند بر همین اساس نمایندگان به دنبال طرح مذکور هستند تا هم بتوانند بر بانک مرکزی نظارت داشته باشند و هم اینکه بانک مرکزی پاسخگوی سؤالات نمایندگان باشند.

اما برخی کارشناسان بر این باورند که الحاق بانک مرکزی به وزارت اقتصاد، مشکلی را حل نکرده و خواسته‌ نمایندگان از بانک مرکزی برای افزایش پاسخگویی را برآورده نخواهد کرد.چرا که به نظر ساختار قانونی مشکل دارد نه سازماندهی بانک مرکزی.

از نظر آنها در تمام کشورهای دنیا که بانک مرکزی به کنترل قدرت خرید مردم و حفظ ارزش پول ملی اقدام می کند، بانکها منابع را در مسیر رشد و توسعه قرار می دهند و دارای تأثیر قابل توجهی در تأمین مالی پروژه های عظیم اقتصادی هستند.به همین دلیل باید مستقل باشند.

هرچه که این استقلال بیشتر به خطر بیفتد، خبرخوشی برای اقتصاد کشور نخواهد بود.

گرچه هم اکنون نیز بانک مرکزی به دولت وابسته است و این طرح چندان تغییری در این وضعیت ایجاد نخواهد نکرد به جز اینکه به این قالب جنبه رسمی می بخشد، با این حال این طرح، استقلال نیمه کاره بانک مرکزی را از آن سلب می کند.

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► درقاب تصویر/ به خاطر یک لقمه نان
می گویند اینها عکس های آی پد مینی است + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر