تلاش ناسا برای فرستان فضانوردان به مریخ

سه شنبه ، 30 آبان 1391 ، 07:28

بیش از سه ماه از ماموریت دو ساله مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ می گذرد و این مریخ نورد عظیم الجثه کماکان به تحقیقات خود درباره اینکه این سیاره قابلیت حیات دارد یا خیر، ادامه می دهد.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، یکی از فاکتورهایی که مریخ را برای زندگی نامناسب و حتی برای ماموریت فضانوردان بحرانی و خطرناک می کند، تشعشعات حاصل از پرتوهای کیهانی و ذرات خورشیدی است که به سطح این سیاره می رسد.

همین امر ناسا  را واداشت تا برای اندازه گیری این تابش ها، ابزرای به نام ردیاب تابش سنج(RAD) را بر روی مریخ نورد کنجکاوی تعبیه کند. کار این ابزار جمع آوری داده ها درباره میزان چرخه روزانه تابش هایی است که به کنجکاوی می رسند.

جو این سیاره مثل یک سپر نسبت به تابش هایی که به سطحش می رسند، عمل می کند. یافته های دانشمندان این را نشان می دهد، چراکه با بیشتر شدن تراکم جو، سطح تابش ها 3 تا 5 درصد پایین می آید.

مسئله اینجاست که تراکم جو مریخ 100 بار کمتر از جو زمین است و این بدان معناست که سطح این سیاره نفوذپذیری بسیار بیشتری در برابر این تشعشعات دارد و در نتیجه برای فضانوردان بسیار خطرناک تر است.

اما سوال اساسی این است: آیا فضانوردان می توانند در چنین محیطی دوام بیاورند؟

پاسخ را دن هسلر، یکی از دانشمندان ناسا می دهد و می گوید که قطعا فضانوردان می توانند در چنین جوی باقی بمانند، اما به شرطی که مدت محدودی در آنجا باشند.

حالا دانشمندان ناسا با این یافته ها به دنبال این هستند که فضانورد به مریخ بفرستند.

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► مسدودی حسابهای بانک تات سابق تکذیب شد
کافه استخدام/ استخدام مشکوک بانک خاورمیانه ◄

مطالب مرتبط
بنر