تحریم بانک توسعه صادرات ایران توسط آمریکا

يكشنبه ، 5 آبان 1387 ، 18:46
 
 
آمریکا بانک توسعه صادرات ایران را به دلیل آنچه كه آن را ارائه خدمات بانکی به برنامه انرژی هسته‌ای خواند مورد تحریم قرار داد.

اقدام اعلام شده توسط وزارت خزانه داری آمریکا به معنی آن است که حساب‌هاي بانکی و دارایی‌هاي بانک توسعه صادرات ایران در آمریکا مسدود و توقیف خواهند شد. همچنین شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی اجازه نخواهند داشت که با این بانک ارتباط مالی و بانکی داشته باشند. وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک توسعه صادارت ایران را متهم کرده است که خدمات مالی در اختیار وزارت دفاع این کشور قرار مي‌دهد. بانک توسعه صادرات ایران یک بانک دولتی است كه در زمینه صادرات غیر نفتی فعالیت مي‌کند. به گزارش خبرگزاري‌ها، استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی، در این زمینه گفت: اقدام امروز علیه بانک توسعه صادرات، نقش این بانک را در نقض تحریم‌هاي شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران مشخص مي‌کند و موسسات مالی در سراسر دنیا مي‌توانند اقدام لازم را برای محفاظت از خود در این زمینه انجام دهند. آمریکا و اروپا، برخی از دیگر بانک‌هاي دولتی ایران را به اتهام ارائه خدمات بانکی به برنامه تسلیحاتی و مشارکت در پولشویی مورد تحریم قرار داده بودند.
آمریکا طی سال‌هاي اخیر بانک‌هاي دولتی ایران را به بهانه‌هایی متهم کرده است که از روش‌هاي «خدعه آمیز بانکی» برای سرپوش نهادن بر عملیات بانکی خود در «حمایت از تروریسم و برنامه تولید سلاح هسته‌ای» استفاده می‌کنند. این بانک‌ها اتهامات وارده را رد کرده و مي‌گویند: فعالیت‌هاي آنها قانونی و در چارچوب مقرارت بین‌المللی است.این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ۱۷۴۷خود، بانک سپه را به دلیل ارائه خدمات بانکی مورد تحریم قرار داده بود.
در قطعنامه ۱۸۰۳ مصوبه شورای امنیت سازمان در ماه مارس سال ۲۰۰۸، نسبت به فعالیت بانک‌هاي صادرات و ملی هشدار داده شده بود و از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته شده بود در خصوص همکاری با این بانک‌ها هوشیار باشند.
شکایت بانک توسعه صادرات ایران از دفتر خزانه‌داری آمریکا
بانک توسعه صادرات ایران با محکوم کردن اقدام دفتر خزانه‌داری آمریکا مبنی براعلام تحریم این بانک گفته است، این بانک برای حفظ حقوق خود، از دفتر خزانه داری آمریکا به خاطر این اقدام مداخله جویانه به مراجع ذیصلاح شکایت مي‌کند.
روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران در گزارشی، اقدام اخیر خزانه داری آمریکا را در تحریم بانک توسعه صادرات ایران نشانه فرافکنی بحران اقتصادی آن کشور دانست که هیچ‌گونه پایه حقوقی و قانونی ندارد. بانک توسعه صادرات ایران، ادعاهای واهی دفتر خزانه داری آمریکا را به شدت تکذیب کرده و این اقدام را یک حرکت تبلیغاتی برای کمرنگ نمودن تبعات ناشی از بحران اخیر اقتصادی آمریکا دانسته است.
 

► اختصاص ۱۰۰ درصد سپرده هاى قرض الحسنه به قرض الحسنه
رشد اقتصادى ايران از كشور هاى خاور ميانه جا مى ماند ◄

مطالب مرتبط
بنر