شهروند الکترونیک رمز موفقیت بانکداری الکترونیک

چهارشنبه ، 11 بهمن 1391 ، 11:06

چند سالی است که واژه های تازه ای که به الکترونیک ختم می شود در فرهنگ فارسی رایج شده . واژه هایی مثل، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک، انتشارات الکترونیک، انتخابات الکترونیک،بانکداری الکترونیک و شهروند الکترونیک از مرسوم ترین این واژه ها هستند و گفته می شود هرکدام از این واژه ها پایه و اساس موفقیت در سایرامور است.

امابه راستی شهروند الکترونیک کیست؟


شهروند الکترونیک، فردی است که توانایی استفاده از خدمات برخط دولت‌ها را در حد مطلوب داشته باشد، در واقع شهروندان الکترونیک همان کاربران جوامع اطلاعاتی هستند.

افرادی که ترجیح می دهند به جای طی میسیر اتوبان های شلوغ و دارای ترافیک سرسام آور یا در دورترین نقاط روستایی دور از شهر ها، از اینترنت برای انجام بسیاری از کارهایشان از جمله کارهای اداری و دفتری استفاده کنند.

تمامی انسان‌ها در طول زندگی خود، نقش‌های متفاوتی را ایفا می نمایند. برای هر یک از ما، در نقش فرزند، والدین، خویشاوندان دور و نزدیک، کاسب، تاجر، کارمند، مدیر، تولید کننده، دانش آموز، دانشجو، معلم ، استاد، رئیس دانشگاه و ده‌ها نقش کوچک و بزرگ دیگر وظایفی متصور است که به صورت روزمره به آنها می‌پردازیم. ما تا به امروز این وظایف را به کمک روش‌های فعلی انجام می‌دادیم، اما امروزه ابزار الکترونیکی، انجام امور و ایفای وظایف شهروندی را بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر نموده است.

به عنوان مثال یک معلم پایه ابتدایی ممکن است نقش های گوناگونی چون معلم،همسر، مادر، فرزند و... را برعهده داشته باشد. چنین نقش هایی تکالیف و وظایف متعددی را برای وی ایجاد خواهد کرد.

در این نقش‌ها نیز وی می‌تواند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی انجام امور را تسریع و کم هزینه‌تر نماید. این مادر/ کارمند نقش‌های اجتماعی متفاوت دیگری را نیز ایفا می‌نماید که در هر کدام از آنها ابزار الکترونیکی به نحوی می تواند به وی کمک نماید. وی وقتی یک شهروند الکترونیکی خواهد بود که بتواند این وظایف مختلف را با کمک ابزار الکترونیکی و با کیفیت و کمیت بسیار بهتری به انجام رساند.

به این ترتیب همه افراد جامعه به نوعی به دنبال استفاده هر چه بیشتر از خدمات الکترونیک در جهت استفاده بهینه از زمان هستند.

چرا بانکدارای الکترونیک ؟

در کنار افزایش اهمیت شهروندالکترونیک و تلاش مسئولان در جهت تحقق آن بنگاه های اقتصادی از جمله آنها بانک ها که در فضای رقابتی شدیدی به سر می برند دریافته اند که برای جلب نظر مشتریان و موفقیت هرچه بیشتر در کار لازم است به خدمات الکترونیک اهمیت بیشتری بدهند.

علاوه بر اینکه ترویج بانکداری الکترونیک هزینه های بانک ها را نیز کاهش خواهد داد.

مزایای بانکداری الکترونیک برای مشتریان عبارتند از: امنیت، سرعت، سادگی، هزینه کم، وسیع تر شدن گستره انتخاب، دسترسی ۲۴ ساعته و بهبود مدیریت نقدینگی. مزایای بانکداری الکترونیک برای جامعه شامل: افزایش بهره وری عمومی به خاطر بهبود مدیریت زمان، صرفه های اقتصادی ناشی از کاهش هزینه های کاغذ و چاپ، مدیریت بهتر وجوه و استفاده بهینه از نقدینگی موجود و کاهش هزینه های اجتماعی نظیر ترافیک می شوند.

وابستگی بانکداری الکترونیک و شهروند الکترونیک

آنچه از تعاریف بالا بر می آید این است که بانکداری الکترونیک و شهروندی الکترونیک به طور مستقیمی به یکدیگر وابسته اند و تحقق هر کدام متضمن موفقیت دیگری است.

در حال حاضر سواد الکترونیک عموم به طرز چشم گیری پایین است. از سوی دیگر نبود زیر ساخت های مناسب  توسعه استفاده از خدمات الکترونیک را به چالش کشیده است.

اگرچه در سالهای اخیر اقدامات مثبت زیادی در جهت بهبود این روند صورت گرفته اما موفقیت نهایی در این عرصه عزم ملی در این زمینه را می طلبد.

اگر روزی تمامی ایرانیان شهروند الکترونیک باشند مسلما بانکداری الکترونیک به طرز چشم گیری عمومیت خواهدیافت.

تهیه و تنظیم: بخش داخلی گروه خبر سایت بانکی

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► 217 دلار کل دارایی زیمباوبه!
جزئیات وام به واحدهای مسکونی +جدول ◄

مطالب مرتبط
بنر