آیا رسانه های چاپی رو به زوال اند؟

چهارشنبه ، 16 اسفند 1391 ، 13:46

درعصر ارتباطات جدال رسانه های چاپی ،شنیداری ، دیداری و دیجیتالی در جلب مخاطب رو به فرونی یافته و هریک سعی می کنند با ابداع شیوه های نوین ارتباطی مخاطب بیشتری را جلب کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر، در این بین رسانه های چاپی که در واقع قدیمی ترین رسانه ها به شمار می آیند محور بحث های متعددی شده اند و خیلی ها معتقدند طی سالهای آینده باید منتظر مرگ روزنامه ها و مجلات بود.

اما این گفته ها تا چه حد درست است؟ آیا رسانه های چاپی مخاطبان خود را برای همیشه از دست می دهند؟

قدرت جذب مخاطب در رسانه های دیجیتال چندین برابر رسانه های چاپی است. از سوی دیگر امکان مشارکت مخاطبان در رسانه های دیجیتال از طریق کامنت،ایمیل و.... باعث شده این رسانه ها به سرعت محبوبیت بالایی بدست آورند.

 

 

در روزنامه ها دیدگاه ها و عقاید نویسنده منتشر می شود و بعد از انتشار مخاطبان اگر خیلی شانس داشته باشند می توانند نظرات موافق یا مخالفشان را برای نشریه ارسال کنند تا در مقالات بعدی مد نظر قرار گیرد این در حالیست که در رسانه های دیجیتال شرایط به طرز چشم گیری متفاوت است.

شما مطلبی را مطالعه می کنید درصورت موافقت با مطلب می توانید آن را در صفحات اختصاصی خود در شبکه های اجتماعی و... به اشتراک بگذارید. همین طور نظرتان را در قسمت کامنت ها منتشر کنید. اگرهم با مطلب مخالف بودید بلافاصله واکنش نشان دهید.

این امر باعث شده تا روزنامه نگاران دیجیتال بتوانند بلافاصله بعد از انتشار مطلبشان در محیط مجازی از نظرات مخاطب مطلع شده و حتی مطلبشان را اصلاح کنند درحالی که در رسانه های چاپی این امکان وجود نداشته و ندارد.

چنین جاذبه هایی امکان حذف رسانه های چاپی را قوت می بخشد.

از سوی دیگر آسيبهاي موجود بر سر راه مطبوعات بر پیچیدگی اوضاع می افزاید. این آسیب ها  را می توان به چند دسته تقسيم کرد: نخستين آسيب متوجه مخاطب و متأثر از عدم مخاطب شناسي مطبوعات است؛ امروزه مطبوعات ما با مشکل شمارگان مواجه هستند و اين مساله به اين دليل است که مخاطبان از مطبوعات موجود استقبال متوسطي دارند.

انتشار خبر حذف انتشار نسخه چاپی نیوز ویک تاییدی براین نظریه است. انتشار نسخه کاغذی مجله آمریکایی «نیوزویک» پس از 80 سال از روز سه شنبه اول ژانویه سال 2013 متوقف شد.

، نیوزویک که سابقه‌ای 80 ساله در زمینه انتشار مقالات و تحلیل‌های خبری دارد، به یک نشریه صرفاً آنلاین تبدیل شد

کم کم رسانه های چاپی جای خود را به رسانه های دیجیتالی می دهند و مردم متوجه می شوند که خرید یک روزنامه و صرف هزینه تنها برای خواندن اخبار آن چندان معقول و منطقی نیست.

از سویی اصطلاح "مرگ چاپ " برای ناشران مهم دنیا مفهومی بی اهمیت نیست و آنها کم کم چاپ کتاب را کنار گذاشته و به کتاب های الکترونیکی روی آورده اند.

آنها معتقدند که امروزه افراد با یک جستجو در اینترنت می توانند به کتاب های موردعلاقه شان دست یابند یا اخبار روزانه را بخوانند بدون اینکه به محیط زیست آسیب برسانند یا هزینه های هنگفتی را برای چاپ روزنامه یا کتاب صرف کنند.

اما کارشناسان محیط زیست به قدرت چاپ یا مرگ چاپ نمی اندیشند . آنها در پی نکات مثبت یا منفی رسانه های چاپی و دیجیتالی نیستند،بلکه با نسخه های چاپی کتاب موافق نیستند، چرا که معتقدند برای نسخه های چاپی کتاب باید میلیونها درخت قطع شود تا کتابی چاپ شود و قطع هر درخت به نابودی محیط زیست و در نهایت رشد صنعت چاپ می انجامد. در صورتی که ما می توانیم به نسخه دیجیتالی همان کتاب دسترسی داشته باشیم، بدون اینکه خطزی محیط زیست را تهدید کند.

اما فعلا رسانه های چاپی یا نسخه های دیجیتالی هر دو در دسترس هستند و هر فردی بنا به علاقه خود از آنها استفاده می کند.

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► میگویند آیفون 6 این شکلی است
منتظر شعبه های جدید بانک ها نباشید! ◄

مطالب مرتبط
بنر