10 راهکار برای اینکه از بانکداری الکترونیک نترسید!

يكشنبه ، 27 اسفند 1391 ، 07:05

 

امروزه بانکداری الکترونیک در سراسر جهان توسعه یافته و هر روز تعدادبیشتری از مردم جهان به استفاده از این خدمات ترغیب می شوند با این وجود به دلیل وجود احتمال سرقت های الکترونیک خیلی ها از بانکداری نوین وحشت دارند.

به گزارش بانکی دات آی آر، مزایای بی حد این سیستم به قدری است که به هیچ عنوان نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد از این رو توصیه هایی را مطرح می کنیم تا از بانکداری الکترونیک فرار نکنید.

1. یاد بگیرید

بسیاری از مردم جهان همواره همه امور بانکی خود را آنلاین انجام می دهند و هیچ وقت نگران امنیت نیستند، واگذاری این امور به بانک ها در وقت و اعصاب شما صرفه جویی می کند مشتریان بانکی باید به جای نگرانی های بی مورد راهکارهای افزایش امنیت را بیاموزند.

2.سوال کنید

بانکهای بزرگتر همواره از سیستمهای امنیتی پیچیده تری در مقایسه با بانکهای کوچک استفاده می کنند و مشتریان بانکی نباید در پرسیدن این سوال از بانک خود که چگونه می توانند امنیت بانکی آنلاین خود را ارتقاء دهند حتی لحظه ای درنگ کنند.

البته بانک ها موظف اند آخرین نسخه های فعالیت های الکترونیکشان را که در جهت ارتقای امنیت صورت می گیرد به مشتریان معرفی کنند. اما متاسفانه در ایران کمتر به موضوعات آموزشی توجه شده و اگرچه امنیت سیستم های بانکی در وظعیت مطلوبی است کمتر در این مورد اطلاع رسانی شده پس واجب است که شما سوال کنید و اطلاعاتتان را از سیستم امنیتی بانکتان به روز کنید.

3. کیبورد امنیتی

در سایت برخی از بانکها کیبورد روی صفحه ارائه می شود تا افرادی که از بدافزار keylogging استفاده می کنند نتوانند از روی ضربات کیبورد به رمز وارد شده پی ببرند بنابراین بهترین روش استفاده از ماوس برای تایپ رمز عبور است.

4.استفاده از مرورگر مناسب

از نظر بسیاری از کارشناسان استفاده از برخی از مرورگرهای اینترنتی نسبت به برخی دیگر ارجحیت دارند چرا که اکثر بدافزارهای بانکی برای عبور از سیستم عاملهای مرورگر نوشته می شوند. معمولا بانک ها در صفحه بانکداری الکترونیکشان مرورگر مناسب را پیشنهاد می کنند.

اینترنت اکسپلورر معمولابیشتر توصیه می شود.

5.اهمیت رمز عبور

هکرها اغلب با به سرقت بردن نام کاربری و کلمه عبور از برنامه های رایانه های شرکتهای کامپیوتری، وارد حسابهای بانکی می شوند.
دفاع در برابر این اقدامات با داشتن یک کامپیوتر خوب و نرم افزار امنیتی به روز آغاز می شود چرا که برخی از ویروس ها و بدافزارها می توانند بازهم در مقابل این نرم افزارها مقاومت کنند، می توانید از بانک خود بخواهید که نرم افزار امنیتی را در اختیار شما قرار دهند.
ارتقای این امنیت باید با اقداماتی بیش از مانع کلمه عبور صورت بگیرد تا راه طولانی تری میان سارق و پول شما وجود داشته باشد. به منظور تقویت این امر، برخی از بانکها در فرایند تعیین هویت کاربران مجاز از کلمه عبور یک بار مصرف استفاده می کنند.

درحالی که این فناوری سطح بیشتری از امنیت ایجاد می کند باز هم برخی از سارقان می توانند به آن دست یابند. ازاین رو برخی از بانکها دستگاه های مشتری را شناسایی می کنند تا بتوانند امنیت بیشتری برای کاربر فراهم کنند تا اگر فردی از یک دستگاه ناشناس تلاش کرد وارد سایت بانک بشود و به حسابی که به وی تعلق ندارد دسترسی پیدا کند این دسترسی به سرعت ناممکن شود.

6.انتخاب رمز عبور

توصیه کارشناسان این است که بهترین رمز عبور برای سیستم های اینترنت بانک ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علائم است که تنها در ذهن شما جای داده می شوند و نباید در هیچ کاغذ یاسیستم کامپیوتری نوشته شوند.

7.استفاده از  توكن (Token)

توكن (Token)ابزاري امنيتي است كه براي تعيين هويت استفاده مي‌شود درحال حاضربرخی از بانک های ایران این دستگاه را ارائه می دهند.

8.آدرس اینترنت بانک

به آدرس بانکداری مجازی دقت کنید، هر آدرس دیگری غیر از آدرس بانک شما می تواند حیله ای هوشمندانه برای سرقت اطلاعات شما باشد. به آدرس های مشابه و نزدیک به آدرس سایت بانک دقت کنید.

9.کافی نت ممنوع!

منظور این نیست که برای هیچ کاری از کافی نت ها استفاده نکنید بلکه مقصود این است که کار های بانکی تان را به کافی نت ها واگذار نکنیدو یا از کافی نت وارد اینترنت بانکتان نشوید.

10.ایمیل محرمانه نداریم!

هیچ بانکی اطلاعات محرمانه شما مثل رمز عبورتان رااز طریق ایمیل در خواست نمی کند پس لطفا به ایمیل های مشکوک پاسخ ندهید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► کافه استخدام/ مهم ترین اخبار استخدامی سال 92
بروز اشکالات فنی در بانکداری الکترونیک بانک ملت ◄

مطالب مرتبط
بنر