دلایل رکورد زنی جدید بورس تهران

پنجشنبه ، 15 فروردين 1392 ، 07:56

 

مدیر بازار شرکت بورس و اوراق بهادار با اشاره به عبور شاخص کل بورس از مرز 25 هزار واحد، دلایل عمده رکوردزنی جدید بورس را اعلام کرد.

علی صحرایی  با اشاره به اینکه امروز شاخص بورس مرز 25 هزار واحد را رد کرد، گفت: امروز شاخص بورس در پایان معاملات به 25 هزار و 3 واحد رسید.

مدیر بازار شرکت بورس افزود: با توجه به اینکه شاخص بورس هر روز رشد تازه ای را تجربه می کند، می توان گفت که این رشد هر روزه، رکوردی جدید  برای بورس محسوب می شود.

وی با بیان اینکه دلایل مختلف و متعددی برای افزایش شاخص بورس قابل ذکر کرد، تصریح کرد: ایران کشوری وابسته به نفت است یعنی بخش عمده ای از اقتصاد کشور وابسته به درآمدهای حاصل از فروش نفت و قیمتهای آن است که همین امر بر روی درآمدهای کشور تاثیر گذار است.

صحرایی اضافه کرد: درآمدهای نفتی نیز بر روی طرحهای عمرانی کشور تاثیر می گذارد و همین امر هم بر روی سودآوری شرکتها اثرگذار است.



وی در بیان دلیل دیگر رشد شاخص بورس عنوان کرد: فرصتهای موازی با بورس دیگر چشم انداز سودآوری را نشان نمی دهد و در عین حال بازارهای موازی بعضا فعالیتهای سوداگرانه داشته است.

مدیر بازار شرکت بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه در حال حاضر نسبت به بازار سرمایه کشور یک اطمینان ایجاد شده است، افزود: این در حالی است که از لحاظ فنی در بورس بسترسازی های مناسبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای دسترسی منصفانه به بازار اقدامات مناسبی صورت گرفته است، گفت: هم اکنون بازار سرمایه کشور از شفافیت نسبی و سلامت برخوردار است و تمام این مسائل باعث شده است که بسیاری از افراد به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کنند.

صحرایی همچنین به سیاستهای پولی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: سیاستهای بازار پولی کشور انگیزه را برای سرمایه گذاری در این بازار کاهش داده است، به طوریکه نرخ سود سپرده های بانکی کاهش یافته و سیاستهایی که مقام ناظر پولی اتخاذ کرده است باعث شده که حرکت به سمت بازار سرمایه افزایش یابد.

وی ادامه داد: در بخش سیاستهای پولی باید به این نکته توجه کرد که کاهش هزینه های مالی شرکتها قابل توجه است، زیرا بخش عمده تامین مالی صنایع وابسته به بانکها است و در این بخش موضوع نرخ سود تسهیلات اهمیت می یابد.

مدیر بازار شرکت بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دلایل رشد شاخص بورس گفت: بورس تهران هم اکنون دارای تنوع بسیار زیادی در صنایع مختلف است به طوریکه بیش از 40 صنعت در حال حاضر در بورس تهران حضور دارند.

وی تعداد شرکتهای بورس تهران را 343 شرکت و فرابورسی را  15 شرکت اعلام و بیان کرد: این تعداد از شرکتها تنوعی را در بازار سرمایه کشور ایجاد می کند.

صحرایی با اشاره به ابزارهای مختلفی که در بازار سرمایه کشور ایجاد شده است، عنوان کرد: این ابزارها با سلایق مختلف افراد هماهنگ است و در عین حال متناسب با سطح دانش افراد ابزارهایی طراحی شده به طوریکه صندوق های سرمایه گذاری مشترک در این راستا برای افرادی که قصد دارند به صورت غیر مستیقم وارد بازار سرمایه شوند ایجاد شده است.

وی ایجاد  فیوچر و غیره را نیز برای استفاده افرادی که قدرت ریسک پذیری کمتری دارند، عنوان کرد و گفت: امسال سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده است که از دیدگاه علمی نیز باید شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم که از طریق افزایش فعالیتهای اقتصادی صورت می گیرد.

مدیر بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: از دیدگاه اقتصادی فعالیتهای اقتصادی باید با سودآوری و بازدهی همراه باشد و حجم فعالیتها و سودآوری شرکتها افزایش یابد.

امروز شاخص بورس با 456 واحد رشد از مرز 25 هزار واحد عبور کرد که بر این اساس  رکوردی جدید برای شاخص بورس در نخستین روز های کاری سال جدید و در سال جهاد اقتصادی شکسته شد.

مهر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► کافه استخدام/ سال 92 کجا "استخدام" شويم؟
یوتیوب به مدت 10 سال بسته می‌شود! ◄

مطالب مرتبط
بنر