یک راهکار زیبا، آکواریوم در شعب بانک /عکس

دوشنبه ، 23 ارديبهشت 1392 ، 12:19

هنگامیکه صحبت از بانک و محیط بانک به میان می آید ناخودآگاه تصویری از مناسبات اقتصادی خشک و گاهی استرس زا و ملال آور در ذهن نقش می بندد. این تصویر ذهنی ریشه در ماهیت فعالیت صرفا اقتصادی بانک دارد. مثال عینی و ملموس آن اینست: هنگامیکه شما در صف انتظار شهربازی هستید و یا در نوبت باجه بانک هستید در حقیقت ماهیت هر دو انتظار یکیست اما احساس شما متفاوت. سوال این است که چه راهکارهایی برای شعب بانکی وجود دارد تا گذر زمان برای مراجعین آنها دلنشین تر شود و از مراجعات مکرر به بانک احساس خوبی را همراه خود ببرند؟


بانکها در سالهای اخیر در این مسیر قدمهای خوبی را برداشته اند و این اقدامات حتی در تبلیغات آنها ملموس است. استفاده از کودکان و خانواده در تیزرهای تلویزیونی، طرحهای مختلف بانکی برای ایجاد پیوند با مشتریان،زیباسازی محیطی و استفاده از رنگهای شاد، پوشش آراسته پرسنل و بسیاری از کارهایی که در این زمینه انجام داده اند که قطعا تاثیر گذار و ستودنی است اما برای ایجاد نتایج بزرگ همواره نیاز به انجام کارهای بزرگ نیست، معمولا جهت گیری کلی در شعب بانک، بر مشتری، رضایت و رفاه او استوار است اگر قدری این جهت گیری را اصلاح کنیم و مشتری و کارمند را با هم ببینیم به جوابهای بهتری خواهیم رسید. کارمندی که به طور متوسط 8 ساعت از شبانه روز خود را یعنی بیش از زمانیکه با خانواده و دوستان میگذراند در شعبه مشغول فعالیت می باشد باید برای آرامش و ایجاد انگیزه در وی و در نتیجه ارائه سرویس مناسب به مشتری راهکار اندیشید.


امروزه بانکهای بزرگ دنیا برای تجهیز شعب خود  از تیمهای جامعه شناس، روانشناس و طراح همزمان استفاده می کنند و همواره به دنبال راههایی عملی و چند جانبه می گردند.استفاده از مواردی که بتواند به ارتباط بهتر کارمندان و مشتریان با هم کمک کند و استرس و خستگی را در محیط به حداقل برساند یکی از این موارد که تقریبا تمامی کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند استفاده از اقلام طبیعی، مثل گل و گیاه و آب در نقاط مختلف فضای اداری مخصوصا بانکها می باشد.البته اقلام طبیعی و زنده هر یک نیازمند توجهات و نگهداری خاص خود میباشند که در مکان های مختلف استفاده از یکی از آنها با توجه به محدودیتهای فضا بر دیگری برتری می یابد.

 

در میان اقلام طبیعی، ماهی و آکواریوم یکی از بهترین گزینه ها با حداقل نگهداری،برای فضای شعبه بانک می باشد که می تواند علاوه بر ایجاد تعادل در سطح انرژی محیط، به برقراری آرامش در کارمندان و مشتریان نیز کمک کند و از نادر مواردی است که می تواند مورد توجه تمام سلایق قرار گرفته و اثربخشی مثبت خود را به صورت مستتر و ناملموس به همه افراد حاضر در بانک برساند. در آکواریوم روح لطافت آب مستتر است و علاوه بر این لطافت، تماشای حرکت این موجودات ظریف و زیبا بیننده را در موجی از آرامش غوطه ور می سازد.


طراحی محيطهای بانکی معمولا الهام گرفته از طراحی های مينيمال است، يعنی استفاده از فرمها و خطوط بسيار ساده واستفاده از حداقل وسايل مورد نیاز.


تنوعی که وجود آکواريوم، چه به لحاظ رنگ و چه به لحاظ فرم، در محيط های بانکی بوجود مي آورد میتواند بسيار چشم نواز و خيره کننده باشد و به این طراحی حداقلی، یک کاربری حداکثری را هدیه نماید.


با طراحی و نصب آکواريومی مناسب در قلب یک بانک میتوان به دقت نظر، سليقه و اهميتی که مديريت آن مکان به کارمندان و مشتریان خود می دهد، پی برد. اين امر باعث اعتماد بيشتر افراد به مديريت شده و احساس رضايت را در آنان بالا می برد که از موارد مهم در اصول مديريت است.

بسیاری از مدیران بانکها به وجود آکواریوم در فضای بانک علاقمندند زیرا به وضوح دیده اند که بسیاری از شعب بزرگترین بانکهای دنیا از آکواریوم در فضای شعبه استفاده می کنند اما به علت نگرانیهای عامیانه از بابت سختیهای نگهداری آکواریوم، از استفاده از آن خودداری می کنند. این در حالی است که آکواریوم های مدرن هیچکدام از دردسرهای آکواریوم های سنتی از قبیل تعویض آب، شستشو و ... را ندارند و با توجه به تنوع اکوسیستمهای مختلف مثل آکواریوم گیاه، آکواریوم آب شیرین و آکواریوم آب شور می توان گزینه ای مناسب با هر شعبه را یافت.

 


مساله دیگر تغییر نگرش در تجهیز شعب است. بطور مثال چون امروزه بسیاری از شعب داخل کشور از نرده های استیل گران قیمت در پوشش درب ورودی و یا دیوارهای شیشه ای و کانترهای هم شکل چوبی استفاده می کنند این موضوع پذیرفته شده و بانکهای دیگر نیز بدون توجه به اینکه تاثیرگذاری  این دکورها به چه اندازه و آثار مثبت یا منفی آن به چه گونه است در تجهیز شعب جدید به عینه این کار را تکرار می کنند حال آنکه اجرای یک آکواریوم با توجه به تمام آثار مثبت اشاره شده و حتی هزینه های بسیار پایین تر از اقلامی که در بانکها به وفور استفاده می شود و تجارب بسیار زیاد بین المللی در شعب بانکها مورد توجه قرار نمی گیرد.

تجربه ما از اجرای چند پروژه آکواریوم در شعب بانکی و باز خوردی که از پرسنل شعبه و مشتریان گرفته ایم باورنکردنی است،مثلا اینکه برخی از مشتریان اینقدر محو تماشای آکواریوم شده اند که نوبتشان گذشته است یا اینکه رئیس شعبه بیان کرده اند که افرادی را مشاهده کرده اند که در بدو ورود به شعبه ناراحت و گرفته بوده اند و پس از دیدن آکواریوم کاملا چهره و روحیه شان تغییر کرده است، اگر با خواندن این مطلب از دسته افرادی هستید که این ضرورت را در محیط اداری مخصوصا بانک خود حس می کنید می توانید با بهره گرفتن از مشاوره همکاران ما از مزایای داشتن یک آکواریوم مناسب لذت ببرید.


آکواریوم می تواند درخششی خیره کننده یا نمایشی متین و آرام را به دکور هر خانه یا فضای کار بیافزاید
اگر مایلید فضای خود را با هنرهای آبی به سطحی بالاتر ارتقاء دهید ،آب سکون را در ذهن داشته باشید.

برای مشاهده پروژه های آب سکون آکواریم اینجا را کلیک کنید.


اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► رویش یک بانک جدید
تفاوت انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا ◄

مطالب مرتبط
بنر