تعيين كارمزد 3‌هزار توماني براي استفاده از چك رمزدار بين بانكي

چهارشنبه ، 15 آبان 1387 ، 09:35

 

بانکی: استفاده از چك رمزدار بين بانكي از اين پس 30‌هزار ريال كارمزد خواهد داشت.
مهران شريفي، مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي،  اظهار كرد: براي چك‌ رمزدار بين بانكي تا پيش از اين كارمزدي دريافت نمي‌شد، ولي از اين به بعد استفاده از اين نوع چك كه به صورت سنتي وسيله‌اي براي انتقال وجوه از يك بانك به بانك ديگر بود، كارمزدي سه هزار توماني خواهد داشت. او گفت: يكي از اهداف مورد نظر در تعيين اين كارمزد، تشويق به استفاده از سامانه تسويه ناخالص آني (سانتا) است كه همان كار چك رمزدار بين بانكي را به صورت الكترونيكي انجام مي‌دهد. وي در تشريح روش استفاده از سانتا توضيح داد: متقاضي با مراجعه به بانكي كه در آن حساب دارد، وجه مورد نظر را به صورت الكترونيكي به هر حساب ديگري در هر بانك ديگر حواله مي‌كند. مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي افزود: اين امكان از ابتداي مهر ماه در تمامي بانك‌هاي كشور ارائه مي‌شود و هيچ گونه كارمزدي هم ندارد. وي تصريح كرد: آمارهاي موجود بيانگر افزايش حجم استفاده از سانتا است، هر چند كه هنوز برخي شعب بانك‌ها مشكلاتي در اين زمينه دارند كه البته در حال كم شدن است. شريفي با اشاره به فوايد استفاده از سامانه سانتا گفت: امنيت بيشتر، كاهش حجم استفاده از اسكناس و پول نقد و ... كاهش ترددهاي غيرضروري و مراجعات حضوري به شعب از جمله فوايد اين سامانه است.
200تومان كارمزد قبض تلفن همراه
کارمزد قبوض آب، برق، گاز و تلفن به عهده شرکت‌های خدماتی است. بانک مرکزی طی بخشنامه ای به بانک‌های کشور اعلام کرد، تمامی شعب بانک‌ها موظف به دریافت حضوری وجوه قبوض آب، برق، گاز، تلفن ثابت و تلفن همراه می‌باشند. براساس این بخشنامه، هیچ‌گونه کارمزدی بابت دریافت حضوری قبوض آب، برق، گاز و تلفن ثابت به عهده مشتری نبوده و تنها بابت دریافت حضوری قبض تلفن همراه در شهر تهران مبلغ 2000 ریال کارمزد از مشتری اخذ می‌شود.
به منظور تشویق و ترغیب عموم به پرداخت قبوض به روش‌های الکترونیکی، در پرداخت تمامی قبوض(همچنین قبض تلفن همراه در تهران) از طریق کارت‌خوان‌های فروشگاهی، اینترنتی، تلفن ثابت و تلفن همراه، هیچ‌گونه کارمزدي به عهده مشتری نمی‌باشد.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد

► انتقال حساب‌های قرض‌الحسنه و کوتاه‌مدت پست‌بانک به سامانه فراز
پذيره‌‏نويسي بانک گردشگري به زودي آغاز مي‌‏شود ◄

مطالب مرتبط
بنر