افزایش قیمت آب در سال ۹۲ منتفی شد

پنجشنبه ، 20 تیر 1392 ، 07:05


مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از خروج دولت از سهام شرکتهای آبفا تا سال ۹۳ خبر داد و گفت: امسال تعرفه آب افزایش نخواهد یافت.

به گزارش تسنیم، سیدمهدی ثمره هاشمی در جریان بازدید از پروژه های آب شیرین کن بندرلنگه، با اشاره به وضعیت نامطلوب منابع آب های زیرزمینی در کشور، تصریح کرد: به همین نسبت، استان هرمزگان نیز شرایط مطلوبی ندارد و با فقر منابع آب زیرزمینی مواجه است.

وی استفاده از آب های سطحی و روی آوردن به فناوری شیرین سازی آب دریا را بسیار ضروری دانست و گفت: استان هرمزگان ازجمله استان های پیشتاز در زمینه استفاده از آب شیرین کن هاست.

امسال افزایش تعرفه آب نخواهیم داشت


مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور همچنین در پاسخ به اینکه آیا امسال افزایش تعرفه آب خواهیم داشت، اظهار داشت: باوجود پیگیری های دو سه سال اخیر برای افزایش تعرفه به منظور نزدیک شدن به قیمت واقعی آب، تاکنون شرایط افزایش تعرفه آب فراهم نشده است.

به گفته وی، در زمان حاضر تنها یک چهارم قیمت تمام شده آب شرب از مشترکان دریافت می شود، درحالی که آب دارای یک ارزش ذاتی و اقتصادی است که متاسفانه در کشور ما اصلا به آن توجه نشده است.

اجرای ۱۰۰ درصدی طرح های مهر ماندگار آب و فاضلاب تا پایان دولت دهم

مشاور وزیر نیرو درخصوص وضعیت اجرایی طرح های مهر ماندگار در روزهای پایانی دولت دهم، گفت: در بخش آب و فاضلاب ۲۷ پروژه در قالب طرح های مهر ماندگار تعریف شده است که ۱۲ طرح تاکنون بهره برداری شده است و ۱۵ طرح نیز تا پایان این دولت ۱۰۰ درصد به بهره برداری می رسند.

مشاور وزیر نیرو درخصوص منابع مالی موردنیاز برای اجرای طرح های شبکه فاضلاب نیز گفت: اجرای طرح های فاضلاب هزینه بالایی دارد و با تخصیص اعتبار دولتی نمی توان این طرح ها را به بهره برداری رساند درنتیجه بایستی به دنبال تامین سایر منابع مالی از جمله اوراق مشارکت بود.

ثمره هاشمی افزود: در این خصوص، آبفای کشور با فروش اوراق مشارکت در سال های ۹۰ و ۹۱، سهم شرکت های آب و فاضلاب را از فروش این اوراق پرداخت کرده که سهم هرمزگان نیز ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی همچنین به سند همکاری ۱.۵ میلیارد یورویی با بانک توسعه اسلامی جهت همکاری های سه سال آینده اشاره کرد و گفت: برخی از طرح های فاضلاب هرمزگان را می توان در قالب این موافقت نامه گنجاند.

خروج دولت از سهام شرکت های آبفا تا سال ۹۳


بنا به گفته مدیرعامل آبفای کشور، براساس پیش بینی قانون، دولت باید تا پایان سال ۹۳ از سهام شرکت های آب و فاضلاب خارج شود که نخستین قدم در استای اجرای آن، یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی است.

وی اضافه کرد: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت های آب و فاضلاب در بخش های عمده ازجمله بهره برداری، اتفاقات، امور مشترکان و در مجموع امور تصدی گری فعالیت های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده اند ضمن آنکه تلاش می کنیم تا تاسیسات موردنیاز در بخش آب و فاضلاب توسط بخش خصوصی اجرا، بهره برداری و در مالکیت آنها قرار گیرد که اجرای پروژه های آب شیرین کن توسط بخش خصوصی ازجمله این تلاش هاست.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► سر خط اخبار اقتصادي
این سه خودرو آینده صنعت خودروسازی را رقم می زنند ◄

مطالب مرتبط
بنر