غول های دیروز، فراموش شدگان امروز

شنبه ، 29 تیر 1392 ، 08:03
مطمئنا برای بسیاری جالب است که بدانند در دو دهه آینده ، وبسایت هایی که امروز بر جایگاه بزرگترین یا محبوب ترین وبسایت های اینترنتی تکیه زده اند می توانند جایگاه خود را حفظ کنند و کدام یک از بین خواهند رفت. همچنین بسیار جالب بود اگر می دانستیم تکنولوژی وب ، نمایش سایت های اینترنتی را به کدام سو می برد.
شاید نتوان به این سوالات پاسخ کاملی داد اما مرور وبسایت های محبوب و بزرگ دنیای اینترنت که امروز  فراموش شده اند و نگاهی به ظاهر و امکانات آن ها در زمان محبوبیتشان می تواند ما را با پیشرفت سریع تکنولوژی وب آشنا کند. اخیرا وبسایت mashable.com به بهانه تعطیل شدن کامل سایت Altra Vista  توسط یاهو ،  نگاهی داشته به  چند وبسایت بزرگ فراموش شده ی دنیای وب. سایت هایی که به قول نویسنده این سایت یادآور دوران طلایی وبسایت ها در ۱۹۹۶ بده اند. با چند مورد از این سایت ها را مرور می کنیم و نگاهی می اندازیم به اینترفیس آن ها در همان دوران.
۱– آلتا ویستا: در دسامبر ۱۹۹۵ آغاز به کار کرد و تا دوشنبه هفته گذشته فعالیت داشت و یکی از موتورهای جستجوی اینترنتی پیش از گوگل بود. این موتور جستجو به شما اجازه می داد در اینترنت و یا بخش دانلود مستقیم به جستجو بپردازید! بعدها آلتا ویستا به پرتالی از موضوعات داغ جستجو تبدیل شد و بخشی برای مقایسه قیمت های خرید آنلاین و مشاهده خبرهای فوری به آن افزوده شد.

۲- mrshowbiz.com: یا همان آقای پر مخاطب از جمله پرطرفدارترین سایت های تفریحی آن دوران است که در ۱۹۹۵ راه اندازی شد. این وبسایت که متعلق به شرکت تلویزیونی ABC  و سپس دیزنی بود ، با انتشار. خبرهای برنامه های تلویزیونی به ویژه سریال های پرمخاطب آن زمان بسیار مشهور شده بود و بخش های پرهوادار دیگری مانند موزیک و گیم داشت.

۳- GeoCities: از پربازدید ترین وبسایت های تاریخ وب است که در سال ۱۹۹۴شروع به کار کرد ، سال ۱۹۹۹ توسط یاهو خریداری شد و تا سال ۲۰۰۹ به فعالیت خود ادامه داد. این وبسایت سرویسی شبیه وبلاگ نویسی را به کابران خود ارائه می داد که بوسیله آن می توانستند با فن آوری های آن روزها مانند Web Gifs  ، ASCII  و امکانات افزوده شده به مرورگر نت اسپیس صفحات وب خود را طراحی کنند.

۴- HotWired: از اولین مجله های اینترنتی است که اختصاصا به وب پرداخت. این وبسایت در ۱۹۹۴ با محویت “وب و هر چیزی که در آن است” تاسیس شد و در کار خود بسیار موفق بود. جالب اینجاست که این سایت اولین وبسایتی بود که از تبلیغات هدفمند در سایت خود استفاده کرد و با بنر های متحرک این راه تبلیغات را بنیان گذاشت که هنوز مورد استفاده است. در آرشیو این سایت می توانید این تبلیغات را ببینید.
در این وبسایت مطالب آموزشی جالبی در مورد URL ها و کدهای HTML  دیده می شود. این وبسایت از اولین مبلغان این ایده بود که همه می توانند سایت و ایمیل اختصاصی داشته باشند.

۵- Lycos: از پربازدید ترین سایت های دهه نود و از جمله پیشروان جستجو در وب بود. این وبسایت پیش از راه اندازی سیستم های مثل گوگل به ارائه سرویس جستجوی تصویر ، کتاب ، مکان و… پرداخت.  همچنین در همین دهه ۱۹۹۰ بود که Lycos  به ارائه سرویس ایمیل رایگان و خدمات میزبانی رایگان وب پرداخت که در نوع خود از پیشروان اصلی این صنعت است. جالب اینجاست که این وبسایت هنوز به فعالیت خود با قدرت ادامه می دهد. پس از دیدن تصویر بایگانی شده آن حتما سایت امروزی اش را در lycos.com   ببینید. وبسایت امروزی آن در بخش معرفی خود می نویسد : شرکت ما به عنوان یک موتور جستجو در سال ۱۹۹۵ راه اندازی شد ، زمانی که بسیاری نمی دانستند موتور جستجو یعنی چه!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► آگهی عجیب مادرشوهر برای یافتن عروس!
درقاب تصویر/ تصاویری دیدنی از گارگاه نقره کاری ◄

مطالب مرتبط
بنر