سه دلیل گرانی سیب زمینی

دوشنبه ، 31 تیر 1392 ، 12:56

 

سازمان حمایت با برشمردن شش دلیل برای گرانی میوه و صیفی‌جات و سه دلیل برای گرانی سیب زمینی اعلام کرد: گران فروشی و تخلف عوامل فروش تنها دلیل بالا بودن قیمت میوه و صیفی جات نیست.

به گزارش تسنیم، سازمان حمایت در واکنش به گفت و گوی رئیس اتحادیه بارفروشان با تسنیم که گفته بود، «قیمت عمده سیب‌زمینی 1700 تومان است/خرده‌فروشان سودجو گران‌فروشی می‌کنند» اعلام کرد: صرفنظر از مقوله گرانی و گرانفروشی، با در نظر داشتن شرایط و تعاملات سنتی حاکم بر بازار میوه و صیفی‌جات اعم از تولید و توزیع، تاثیرپذیری از تغییر فصول و نوسان قابل ملاحظه عرضه و تقاضا در مقاطع مختلف سال؛ تا حدودی تغییرات قیمت میوه و صیفی‌جات با لحاظ تنوع گسترده نوع و کیفیت آن قابل توجیه می‌باشد و این موضوع باید در تحلیل شرایط بازار مدنظر قرار گیرد.


تفاوت و بالا بودن قیمت میوه و صیفی‌جات فقط به گرانفروشی و تخلف عوامل فروش ختم نمی‌شود بلکه شرایط جوی، مکانیسم بازار (عرضه و تقاضا) ، تعرفه و عوارض برای واردات میوه و صیفی‌جات، عدم وجود شبکه توزیع رسمی، نرخ حمل و نقل و... در قیمت میوه و صیفی‌جات تاثیر بسزایی دارد. لازم به توضیح است در ارتباط با عمده دلایل افزایش قیمت سیب‌زمینی می‌‌توان به کاهش سطح زیر کشت محصول در سال جاری، سرمازدگی و بارش سیل آسای باران در برخی مناطق غربی کشور طی ماه‌های اخیر اشاره کرد.

با توجه به موارد ذکر شده، نظارت و پایش مستمر بازار اقلام کالایی مختلف از جمله میوه و صیفی‌جات همواره در دستور کار سازمان حمایت قرار دارد و با متخلفین طبق قوانین موضوعه برخورد می‌شود. کما اینکه برابر گزارش‌های واصله از سطح کشور از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 117 هزار و 281 مورد بازرسی از سطح مراکز عمده و خرده میوه انجام شده و به 9 هزار و 301 فقره گزارش مردمی نیز رسیدگی گردیده که در نهایت منجر به تنظیم بیش از 11 هزار مورد پرونده تخلف به ارزش ریالی 19 میلیارد و 685 میلیون و 275 هزار و 131 شده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 31 تیر 92
آموزش نصب Skype ◄

مطالب مرتبط
بنر