تاثیر ماه رمضان بر اجاره بهای مسکن

چهارشنبه ، 2 مرداد 1392 ، 09:51


بنا به گفته بنگاهداران املاک، جرقه افزایش نرخ‌های اجاره معمولا یک ماه قبل از شروع فصل اجاره زده می‌شود و از طرف دیگر سیر حرکتی نرخ‌های اجاره تا آخرین ماه از فصل تابستان به بالاترین نقطه اوج خود می‌رسد.

البته روند رشد میزان اجاره بها از کمترین به بیشترین نیست چراکه طی چند ساله گذشته به دلیل همزمان شدن ماه رمضان با بخشی از تابستان، نرخ اجاره دچار یک مرحله ثبات می‌شود که بعد از اتمام این ماه دوباره نرخ ها با رشد مواجه می‌شوند.

به همین خاطر عده ای از فعالان بازار مسکن، ماه رمضان را به عنوان فرصت مناسبی در تابستان برای جست‌وجو در بازار اجاره اعلام می‌کنند.

پرس و جوی بی‌اندازه و گرانی خصلت امروزه بازار اجاره مسکن

گرانی نرخ‌های اجاره از یک سو و جست‌وجوی تمام نشدنی متقاضیان برای پیدا کردن واحد مورد نظرشان در بازار رهن و اجاره باعث شده است تا این روزها بازار اجاره با رکود دست و پنجه نرم کند.

مشاور املاکی در خیابان تهران نو، گفت: در حال حاضر بازار رهن و اجاره با رکود رو به رو است، چراکه نرخ‌های اجاره نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به 35 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: زمانی که رهن یک واحد 40 متری، 35 میلیون تومان تعیین می‌شود می‌توان به وخامت حال بازار اجاره پی برد.

لواسانی درباره خواسته مستاجران در بازار اجاره گفت: اکثر مستاجران در بازار اجاره در جست‌وجوی واحدهایی هستند که حداکثر مبلغ رهن شان 20 میلیون تومان باشد یا اینکه رهن و اجاره به میزان 5 میلیون تومان به همراه 400 هزار تومان اجاره ماهانه باشد در صورتی که واقعیت نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها این‌طور نیست.

این مشاور املاک تصریح کرد: اکنون کمترین نرخ رهن سپرده شده در بازار اجاره، 28 میلیون تومان است که برای یک واحد 40 متری تعیین می‌شود.

علاوه براین رهن و اجاره چنین واحدی 10 میلیون تومان  رهن به اضافه 500 هزار تومان اجاره ماهانه است.

وی تاکید کرد: در اغلب قراردادهای اجاره، نه نرخ پیشنهادی موجر قیمت نهایی می‌شود نه اجاره بهای مورد تقاضای مستاجر، بلکه با تفاهم طرفین، نرخ جدیدی بین دو نرخ پیشنهادی هنگام تنظیم قرارداد برآورد می‌شود.

 

دنیای اقتصاد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► پرهزینه ترین کودک انگلیس/ عکس
تورم 76 سال گذشته ایران/ جدول ◄

مطالب مرتبط
بنر