اولویتی به نام "مدیریت پول"

دوشنبه ، 7 مرداد 1392 ، 11:19


مدیریت امور مالی شخصی در دانشکده‌های بسیاری آموزش داده نمی شوند، اما فرا گرفتن آن برای همه ضروری بوده و ترجیحا باید از سنین پایین آغاز شود. این مساله که مقدار پولی که در اختیار دارید چه میزان است زیاد مهم نبوده، بلکه آگاهی از چگونگی مدیریت امور مالی و رسیدگی به آن است که در اولویت قرار می گیرد.

چگونگی مدیریت پول نه تنها در کسب و کار بلکه رسیدگی به امور خانگی نیز از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. به عنوان مثال، زمانی که باید هزینه قبوض مختلف را پرداخت کنید، اندیشیدن درباره چگونگی پس انداز آسان نیست، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که فرا گرفتن چگونگی هزینه کردن پول چندان دشوار نیست.

در گام نخست باید بودجه‌ای را برای خود تعریف کرده و در اختیار داشته باشید. این مساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا با میزان هزینه‌ها و درآمد شما سر و کار دارد. همچنین، تعریف بودجه این امکان را فراهم می کند تا درباره احتمالات آینده برنامه ریزی کنید.

پیش از آن که درباره چگونگی مدیریت و رسیدگی به پول خود اندیشه کنید باید حق انتخاب هر آنچه را که می خواهید داشته باشید. در همین راستا، باید میزان پولی که برای پس انداز خود نیاز داشته و مدت زمانی که قصد پس انداز کردن را دارید را مشخص کنید. به عنوان مثال، ممکن است قصد داشته باشید برای خرید یک هدیه تا آخر ماه 100 هزار تومان پس انداز کنید. هنگامی که اهداف خود را تعیین می کنید واقع بین باشید.

گام بعدی شناسایی منبع پول و حوزه‌هایی که در آنها هزینه می شود، است. شاخصی را برای منابع درآمد خانواده یا کسب و کار خود تعیین کرده و مقدار درآمد و هزینه‌ها را مشخص کنید. سپس، به ثبت هزینه‌های خود اقدام کنید. این مساله روند آسانی محسوب نمی شود زیرا در اکثر موارد منابع درآمد مشخص بوده، اما از چگونگی هزینه کردن پول آگاه نیستیم. از این رو، ثبت هزینه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.

با ثبت هزینه‌ها می توانید میزان نیاز خود به خریدهای انجام شده را مشخص کنید. در بسیاری موارد ممکن است کالاهایی را خریداری کنیم که نیازی به آنها نداریم. دیدگاه واقع بینانه‌ای داشته باشید و نیازها را از خواست‌های خود جدا کنید. اگر تردید دارید به چه چیزی نیاز ندارید، مدتی را بدون استفاده از آن سپری کنید. باید اطمینان حاصل کنید که درآمدتان بیشتر از هزینه‌هایتان است.

پس انداز کردن برای مواجه با شرایط غیر منتظره را حتی اگر مجبور به پرداخت قبوض و صورت حساب‌های مختلف هستید، هیچ گاه فراموش نکنید. پولی که ماهانه باید پس انداز کنید به سطح درآمد، میزان بدهی و نوع زندگی شما بستگی دارد. اگر دارای درآمد ثابت هستید می توانید طرح پرداخت بر اساس الگوی هزینه‌های خود را برنامه ریزی کنید. اما اگر از درآمد ثابت و منظم برخوردار نیستید باید بودجه خود را با دقت بیشتری تنظیم کنید.
در پایان بار دیگر باید به این نکته اشاره کرد که میزان درآمد و پولی که در می آورید در مقایسه با چگونگی هزینه کردن آن از اهمیت کمتری برخوردار است. با فرا گرفتن چگونگی مدیریت پول می توانید برنامه ریزی خوبی در این زمینه داشته باشید. در حقیقت، مدیریت پول برای کسب موفقیت و استقلال مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پول‌نیوز، سمیه علی اصغری

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► سودجویان از گرمای هوا هم پول به جیب می‌زنند
5 نکته جالب درباره دلار ◄

مطالب مرتبط
بنر