پنج اثر نامطلوب شبکه های اجتماعی بر مغز

در دنیایی که حدود ۴۰ درصد افراد ۱۸ تا ۳۴ سال آن اولین کار روزمره شان چک کردن شبکه های اجتماعی است، نمی توان تاثیر آن ها را نادیده گرفت. به واقع دنیای کنونی را می توان دنیای شبکه های اجتماعی دانست.
امروزه عادت استفاده از شبکه های اجتماعی عادتی همگانی و در پاره ای موارد واجب است، ولی این کار نیز شرایط ویژه خود را دارد و جالب است بدانید بر اساس آخرین تحقیقات، استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی می تواند آثار ویژه ای بر روی مغر انسان داشته باشد.

باعت می شود پول بیشتری خرج کنید

محققان اعتقاد دارند استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی می تواند مقاومت در برابر خرید را کاهش دهد.
استاد دانشگاه کلمبیا که در این زمینه تحقیق کرده می گوید:« شما نیازمند بالا بردن اطلاعات خود هستید.» و در ادامه می افزاید:« من نمی گویم از فیس بوک استفاده نکنید، ولی از تاثیرات آن بر روی خود آگاه باشید.»

ایجاد تغییرات در اشتها

محقق سلامت زنان با تاکید بر حس «غذاهای اشتهاآور» اعتقاد دارد عکس ها می توانند بر مغز تاثیر گذاشته و موجب گرسنگی ساختگی یا غیر واقعی شوند.
نتایج یک مطالعه علمی نشان داده دیدن عکس غذا بعد از خوردن یک وعده کامل می تواند آغاز یک گرسنگی زود هنگام باشد و شبکه های اجتماعی جایی هستند که مردم در بسیاری از موارد علاوه بر صحبت درباره غذا، عکس های فراوانی از انواع خوراکی ها در آن به اشتراک می گذارند.

استقلال فکرتان را به هم می ریزد

این روزها مردم بیشتر به شبکه های اجتماعی روی آورده اند و این باعث می شود استقلال در تصمیم گیری شان را از دست بدهند و به طور ناخواسته دچار همرنگی با جماعت شوند.
آن ها گاهی اوقات به دلیل هجوم لایک های فراوان، همچون انتخاب یک کودک زیبا یا یک مانیفست سیاسی تحت تاثیر جمع قرار می گیرند و با آن همراه می شوند. در حالی که اگر وقت بیشتری صرف کنند شاید تصمیم شان عوض شود و در جبهه دیگر قرار بگیرند.

لطمه زدن به اعتماد به نفس

دو محقق آلمانی تحقیقاتی بر روی فیس بوک انجام دادند. آن ها مشاهده کردند سربازانی که وقت زیادی را در فیس بوک صرف می کنند به طور غیر عادی دارای احساساتی نظیر تنهایی، عصبانیت و ناامیدی دارند.
آن ها متوجه شدند این احساسات حاصل مقایسه نادرست خودشان با دوستانش است که در پایان منجر به احساس بی کفایتی و در نهایت ایجاد حس های فوق شده است.

سلاخی مکالمات در دنیای واقعی

سوزان گرینفیلد محقق دانشگاه آکسفورد چت آنلاین را به گوشت چرخکرده آماده (با تاکید بر کیفیت پایین آن) تشبیه کرده است. او اعتقاد دارد برقراری ارتباط واقعی و روزمره در نسل آینده کثیف، نامطلوب، سه شماره ای و کوتاه خواهد بود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *