رتبه هاي اول و آخرخدمات پس از فروش خودرو

يكشنبه ، 13 مرداد 1392 ، 11:21

در آخرين ارزيابي خدمات پس از فروش صنعت خودرو كشور مربوط به سال گذشته شركت ايساكو با ۸۰.۶ درصد امتياز در رتبه نخست و شركت مزدا يدك بدون كسب امتياز قابل قبول، در رديف آخر اين ارزيابي قرارگرفتند.

به گزارش روابط عمومی ایساکو، اين ارزيابي به استناد قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو و مصوبه هيات دولت هر سال انجام مي شود.

شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران كه از حدود ۱۰ سال پيش ارزيابي هاي خدمات پس از فروش شركت هاي خودروسازي در كشور را آغاز كرده، ارزيابي سال گذشته خود را از بين شركت هايي كه بيش از ۱۰ نمايندگي مجاز در سراسر كشور دارند، انجام داده است.

شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران معمولا ارزيابي هاي خود را در حوزه خدمات پس از فروش صنعت خودرو، با رويكرد كسب رضايت مندي مشتريان انجام مي دهد.

در ارزيابي هاي سال ۹۰ شركت بازرسي كيفيت و استاندارد، شركت مزدا يدك ارايه دهنده خدمات پس از فروش خودروهاي گروه بهمن و از جمله خودورهاي سوراي مزدا موفق به كسب ۷۷.۷ امتياز شده بود، اما در سال ۹۱ شركت مزدا يدك بدون كسب امتياز لازم به تنهايي در پايين ترين رتبه اين ارزيابي ها قرارگرفت.

در آخرين ارزيابي هاي خدمات پس از فروش كه مربوط به سال ۹۱ است، شركت ايساكو ايران خودرو با كسب ۶/۸۰ امتياز در رتبه نخست قرار گرفت و شركت هاي سايپا يدك با ۹/۷۵ امتياز، اطلس خودرو ارايه دهنده خدمات پس از فروش خودروهاي كيا ، با ۳/۷۱ امتياز و آسان موتور ارايه دهنده خدمات پس از فروش خودروهاي هيوندايي، با ۹/۷۰ امتياز در رتبه هاي بعدي اين ارزيابي قرارگرفتند.

در ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران، شركت هاي ايرتويا با ۵/۶۱ امتياز، بم خودرو با ۶/۵۸ امتياز، مديران خودرو با ۹/۵۷ و شركت پرستوي آبي ارگ با ۳/۵۲ امتياز در رتبه هاي پنجم و نهم خدمات پس از فروش در سال ۹۱ قرارگرفتند و شركت مزدا يدك بدون كسب امتياز لازم در رتبه آخر اين ارزيابي ها قرار گرفته است.

مديرمهندسي و بازرسي خدمات شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران هفته گذشته در نشستي با خبرنگاران گفته بود: با توجه به ارزيابي هاي انجام شده ، شاخص كل خدمات پس از فروش صنعت خودروسازي كشور در پايان سال ۹۱ در مقايسه با سال ۹۰ دو واحد ارتقا يافته است.

سعيد تاجيك گفت: در اين ارزيابي ها كه در سال گذشته انجام شد، شاخص هاي هزينه خدمات ، سرعت خدمات ، كيفيت خدمات و نتايج عملكرد نمايندگي هاي خودروسازان داخلي و شركت هاي وارد كننده خودرو در بخش ارايه خدمات پس از فروش به صورت ميداني مورد بررسي قرار گرفته است.

به گفته وي، با توجه به فرمول هاي رياضي تخصصي و علمي، سال گذشته از حدود يك ميليون نفر از مشتريان نمايندگي هاي خدمات پس از فروش، ۳۶ شركت داخلي و خارجي نظر سنجي شد و شركت مزدا يدك در آخرين رتبه اين ارزيابي ها قرارگرفت.

تاجيك با اشاره به عمده دلايل نارضايتي مشتريان از خدمات پس از فروش نمايندگي هاي خودرو سازان داخلي و شركت هاي خارجي در سال گذشته ، يادآورشد: كمبود قطعات يدكي و كيفيت نامناسب قطعه در نمايندگي هاي خودروسازان داخلي و بالا بودن هزينه تعميرات، كمبود نمايندگي و بي تجربگي تعميركاران از عمده دلايل نارضايتي مشتريان از نمايندگي هاي خدمات پس از فروش شركت هاي خارجي بوده است.

وي تاكيد كرد: شركت بازرسي كيفيت و استاندار ايران، تنها مجاز به ارزيابي خدمات پس از فروش شركت هاي عرضه كننده خودروهاي سبك و سنگين داخلي و خارجي است و ضمانت اجرايي نتايج اين ارزيابي ها با گزارش اين شركت با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس شوراي اسلامي است.

به گفته تاجيك ، در سال ۹۱ شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران تنها شاخص رضايت مشتريان خدمات پس از فروش شركت مزدا يدك را مورد ارزيابي قرارداده و اين شركت در شاخص مورد نظر در اين زمينه مردود شناخته شده است.

در ارزيابي هاي انجام شده در بين شركت هاي كمتر از ۱۰ نمايندگي مجاز در كشور، شركت مديا موتور با كسب ۲/۶۱ امتياز در رتبه يك قرار گرفت و شركت هاي آلفا موتور با ۲/۶۱ امتياز، معين موتور با ۷/۵۷ امتياز، شركت پرشيا خودرو با ۲/۵۷ و ستاره ايران با ۹/۵۱ امتياز در رده هاي دوم تا پنجم اين ارزيابي قرار گرفتند.

همچنين در اين ارزيابي ها شركت مرتب خودرو با ۷/۴۸ امتياز، شركت خودروسازي سينا با ۳/۴۶ امتياز و شركت نگين خودرو با ۵/۴۴ امتياز در رتبه هاي ششم تا نهم قرار دارند.

در حالي شركت مزدا يدك در ارزيابي هاي سال گذشته در پايين ترين رتبه قرار گرفته است كه اين شركت در سال ۹۰ با كسب ۷/۷۷ امتياز رتبه دوم خدمات پس از فروش را در كشور از آن خود كرده بود.

مستندات موجود شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران نشان مي دهد در سال ۹۰ شركت ايساكو با كسب ۸/۷۹ امتياز در صدر اين ارزيابي ها قرار گرفت، شركت مزدا يدك با ۷/۷۷ امتياز دوم شد، شركت هاي سايپا يدك با ۷۳ امتياز و شركت اطلس خودرو با ۶/۶۷ امتياز در رده هاي بعدي قرارگرفتند.

همچنين در ارزيابي سال ۹۰ ، شركت آسان موتور كه ۳/۶۳ امتياز را كسب كرده بود و در رتبه سه قرار گرفته بود در سال ۹۱ با كسب ۹/۷۰ اميتاز به رتبه دوم خدمات پس از فروش كشوري ارتقا يافته است.

اين در حالي است جايگاه شركت خدمات پس از فروش ايرتويا با كسب ۸/۶۷ امتياز از رتبه دوم به سوم تنزل پيدا كرد، شركت بم خودرو كه در اين سال ۷/۴۸ امتياز كسب كرده بود با كسب ۶/۵۸ امتياز جايگاه خود را در اين جدول ارتقا داد و شركت مديران خودرو كه در سال ۹۰ با ۶/۵۶ امتياز در رتبه چهارم قرار گرفته بود در سال ۹۱ با كسب ۹/۵۷ جايگاه خود را به رتبه سوم كشوري ارتقا داده است.

شركت پرستوي آبي ارگ ارايه دهنده خدمات پس از فروش خودروهاي سبك گروه صنعتي كرمان خودرو در سال ۹۰ كه ۱/۵۱ امتياز كسب كرده بود در سال ۹۱ با كسب ۳/۵۲ امتياز خدمات پس از فروش مشتريان خود را ارتقا داده است.

يادآور مي شود ، در آخرين ارزيابي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران ، متخصصان اين شركت نحوه ارايه خدمات پس از فروش مشتريان را در دو هزار و ۲۶ نمايندگي در ۳۴۸ شهر كشور مورد بررسي قرار دادند.

► قیمت سیم کارت کد 1 در بازار
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز13 مرداد 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر