جرايم ديرکرد تشديد مي شود

دوشنبه ، 20 آبان 1387 ، 14:47

 

بانکی: قائم مقام بانک مرکزي از اصلاح آيين نامه حذف جريمه ديرکرد خبرداد و گفت: به موجب اين اصلاحيه نه تنها اخذ جريمه ديرکرد حذف نمي شود، بلکه بانک ها ملزم به تشديد جرايم ديرکرد مي شوند.
"حسين قضاوي"درگفت وگو با خبرنگار اقتصادي برنا، در خصوص علت عدم اجراي حذف جريمه ديرکرد از سوي بانک ها اظهارداشت: بخشي از اين آيين نامه هم اکنون در حال اصلاح است که به موجب آن عدم اخذ جريمه ديرکرد  منتفي خواهد بود.
قائم مقام بانک مرکزي با تاکيد بر اين که بانک ها ملزم به دريافت جريمه ديرکرد از مشتريان خود هستند اظهارداشت: بانک مرکزی در صدد تشديد جرايم تاخير است تا بانک ها بتوانند براساس آن معوقات خود را زودتر وصول کرده و پاسخگوي مشتريان جديد خود باشند.
قضاوي با بيان اين که حذف جريمه ديرکرد که آيين نامه دولت بود از ابتدا نيز اجرا نشد گفت: بانک مرکزي در صدد است با استدلال هاي کارشناسي خود که در اختيار کميسيون اقتصادي مجلس و دولت قرار مي گيرد آن ها را قانع نمايد تا موافق ابلاغ اخذ جريمه ديرکرد باشند.
قائم مقام بانک مرکزي اخذ جريمه ديرکرد را براي دريافت مطالبات معوق بانک ها الزامي اعلام کرد و افزود: بانک مرکزي هم اکنون در فرايند رايزني با دولت و کميسيون اقتصادي است.
وي با اشاره به اصلاح آيين نامه قبلي که بر حذف جريمه ديرکرد تاکيد داشت گفت: در شرايط حاضر بانک ها بايد جريمه تاخير 6 درصدي را از مشترياني که اقساط خود را به موقع پرداخت نمي کنند دريافت نمايند.
قضاوي اختيار بخشش جرايم ديرکرد را در حوزه اختيارات هيات مديره بانک ها اعلام کرد و افزود:هيات مديره بانک ها مي توانند بخشي يا تمام جرايم ديرکرد بنگاه اقتصادي را که بنا به دلايل اقتصادي قادر به پرداخت به موقع اقساط خود نيستند،  ببخشند.
وي با تاکيد بر اين که بخشش جرايم ديرکرد مي تواند کلي يا جزيي باشد اظهارداشت: گاهي اوقات بخشش جرايم ديرکرد مي تواند باعث فعاليت مجدد بنگاه هاي اقتصادي شود.
به گفته قائم مقام بانک مرکزي هيات مديره بانک ها مي توانند به بخشش کلي يا جزيي جرايم مشتريان خوش حساب خود نيز مبادرت کنند.
گفتني است: "محمود بهمني"-رييس کل بانک مرکزي- در تاريخ 20 خرداد 87 از ابلاغ آيين نامه حذف جريمه ديرکرد به بانک ها خبرداده بود و گفته بود: به موجب اين بخشنامه هيات مديره بانك ها راسا در مورد 6درصد خسارت تاخير تاديه تصميم گيري خواهند كرد.
به گفته وي در حال حاضر هيچ مشكلي براي بخشودگي جريمه تاخير توسط هيات مديره بانك ها وجود ندارد.
بهمني با بيان اين كه تخفيف جريمه ديركرد نيز پيش از اين از سوي بانك مركزي به كليه بانك ها ابلاغ شده بود، اظهار داشت: مصوبه دولت مبني بر حذف جريمه ديركرد مكمل بخشنامه بانك مركزي بود.
رييس کل بانک مرکزي تاكيد كرد: بانك مركزي نمي تواند در مورد مشتريان مختلف تصميم هاي متفاوت اتخاذ كند و اين مساله را به هيات مديره بانك ها واگذار كرده است.
بنابراين گزارش، بهمن ماه 86 به موجب مصوبه هيات وزيران دريافت هرگونه وجه به عنوان جريمه ديركرد اقساط بانكي ممنوع اعلام شد.
لازم به ذکر است اکثر علما و مراجع تقليد اخذ جريمه ديرکرد را غير شرعي مي دانند.

منبع: خبرگزاری برنا

► دستگيري باند جعل اسكناس و چک پول
140 میلیارداضافه برداشت بانک صادرات از بانک مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر