خبری از بانک‌های ایرانی نیست

دوشنبه ، 14 مرداد 1392 ، 10:37



موسسات مالی به عنوان سنگ بنای اقتصاد جهان شناخته می‌شوند. در واقع موسسات مالی سراسر دنیا نقش مهمی در شالوده و اساس اقتصاد کشورها برعهده دارند. همین مسئله نشان می‌دهد که توجه به این‌گونه موسسات باید درصدر نگاه سیاستمداران و اقتصاددانان دولت‌ها قرار گیرد. درواقع در دنیای مدرن، چرخه اقتصادی بدون وجود و حضور بانک‌ها و موسسات مالی با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد. کافی است تصور کنیم موسسات مالی وجود ندارند یا برخی خدمات خود را ارائه نمی‌دهند. چه اتفاقی می‌افتد؟ مجبور هستیم حجم زیادی از نقدینگی را در منزل یا محل کار و به روش باستانی در هزاران مخفی‌گاه نگهداری کنیم. بدون بانک‌ها، باید فاتحه کارت‌های اعتباری کوچکی را خواند که هرجا بخواهیم و تنها باوجود یک دستگاه خودپرداز می‌توانیم به پول نقد دسترسی پیدا کنیم. یا برای انجام معاملات کلان و بزرگ دیگر نمی‌توانیم از چیزی به نام دسته چک استفاده کنیم و در آن صورت مجبوریم همواره حجم بزرگی از پول نقد را با خود به این سو و آن سو بکشانیم. این مثال‌ها تنها موارد ناچیزی از تاثیر وجود بانک‌ها در زندگی روزمره است.


امنیت و سلامت‌کاری بانک‌ها

بانک‌ها به نوعی به عنوان یکی از اهرم‌های مهم سیاست های اقتصادی هرکشوری شناخته می شوند. بنابراین حفظ ایمنی و سلامت بانک‌ها از جمله موارد پراهمیت دنیای امروز است. «هیئت ثبات مالی» که به اختصار FSB خوانده می‌شود یکی از بزرگترین موسساتی است که همواره به بررسی بانک‌های سراسر دنیا پرداخته و امنیت و سلامت کاری آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در تازه‌ترین فهرست این موسسه که «فوربس» آن را منتشر کرده است نام ۲۹ موسسه مالی دنیا که به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین بانک‌های چهار قاره شناخته می‌شوند ثبت شده است. اگرچه این بانک‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای در اقتصاد دنیا برخوردار هستند اما نکته‌ای که در گزارش این موسسه به آن اشاره شده این است که خطر این‌گونه موسسات برای اقتصاد جهان نیز فوق‌العاده بالاست. نویسنده این گزارش معتقد است اگر بحران سراغ این‌گونه بانک‌ها بیاید، اقتصاد جهان ضربه‌های عظیمی را بر پیکر خود احساس خواهد کرد. به هرحال این گزارش مهم‌ترین بانک‌های قاره‌های آمریکا، اروپا و آسیا را معرفی می‌کند.


قاره آمریکا

بسیاری از قدرتمندترین و مهم‌ترین بانک‌های دنیا در قاره آمریکا، آن هم آمریکای شمالی قرار گرفته‌اند. درواقع وجود این بانک‌ها برای اقتصاد آمریکا از هرچیزی ضروری‌تر است. درصدر این بانک‌ها، «بانک آمریک» قرار دارد. «بانک نیویورک ملون»، « موسسه مالی گلدمن ساکس»، «موسسه مالی جی‌پی مورگان چیس»، «مورگان استنلی»، « سیتی گروپ»، « بانک استیت استریت» و «ولز فارگو» از دیگر بانک‌های بزرگ و شناخته‌شده آمریکاست. این بانک‌ها به همان اندازه که بزرگ هستند در جریان جنبش «وال استریت» اعتراضات زیادی را به چشم خود دیدند؛ اعتراض‌هایی که به این زودی‌ها از خاطر مدیران آنها پاک نخواهد شد.


قاره اروپا

در قاره سبز نیز بانک‌های اروپایی توانسته‌اند با فعالیت‌های خود اعتبار زیادی کسب کنند. « گروه بانکداری لویدز»، « بانک سلطنتی اسکاتلند» و «اچ‌.اس.بی.سی» از جمله این بانک‌ها هستند. «بانک کشاورزی»، «سوسیته جنرال»، «بی‌.ان.‌پی. پاریبا» فرانسه، «دویچه بانک» آلمان، «یونی‌کردیت» ایتالیا، «یو.بی.اس» سوئیس، «آی.‌ان‌جی‌» هلند، «بانک سانتاندر» اسپانیا و «بانک نوردئا» سوئد از جمله مهم‌ترین و شناخته‌ترین بانک‌های اروپایی هستند.


قاره آسیا
در قاره آسیا بانک‌های ژاپنی توانسته‌اند در امور مالی اسم و رسمی برای خود دست و پا کنند. «میتسوبیشی یو.‌اف‌.جی»، «گروه مالی میزوهو» و «گروه بانکداری سومیتومو میتسویی» از شناخته‌شده‌ترین بانک‌های ژاپنی هستند که به فهرست ۲۹ بانک برتر جهان راه یافته‌اند. در پایان این فهرست نیز چینی‌ها با «بانک چین» جا خوش کرده‌اند.

اقتصاد ایران آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► آنچه اپل باید از گوگل بیاموزد
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز14 مرداد 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر