چه کسانی شماره‌ No Number دارند؟

سه شنبه ، 15 مرداد 1392 ، 09:08
در سال‌های اخیر و بعد از الزامی شدن نمایش شماره تلفن‌ها، برخی اشخاص و نهادها امکان عدم نمایش شماره‌های خود را دریافت کرده‌اند، اگرچه مشاهده شده که گاهاً از این شماره‌های ویژه برای مزاحمت، تهدید و حتی تخلیه اطلاعاتی سو‌استفاده‌هایی شده است. اما چه کسانی و چگونه به این نوع از شماره‌ها دسترسی دارند.

داود زارعیان مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این که چه نهادها و اشخاصی امکان استفاده از سرویس عدم نمایشگر شماره تلفن خود را دارند گفت: همزمان با ارایه سرویس نمایشگر برای تمامی مشترکان تلفن ثابت و سیار در کشور، آیین نامه‌ای در شورای معاونین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت تشکیل شد و مقرر شد برای تعداد محدودی از افراد در نهادهای نظامی، امنیتی و انتظامی با درخواست بالاترین مقام آن دستگاه سرویس عدم نمایشگر ارایه شود.

وی در خصوص روال بررسی این درخواست‌ها گفت: تقاضاهای مذکور به کمیته‌ای در وزارت ارتباطات ارسال شده و پس از بررسی و تایید برای اجرا شدن به شرکت مخابرات ایران ارایه می‌شود.

زارعیان درباره احتمال سواستفاده برخی کارکنان مخابرات جهت ارایه این سرویس به اشخاص فاقد صلاحیت نیز گفت: بله در برخی موارد مشاهده شد که بعضی از کارشناسان فنی مخابرات این سرویس را برای خود یا دیگران فعال می‌کنند که برای جلوگیری از این مساله هر هفته شماره‌ها به روز رسانی شده و پس از تطبیق با لیست مجاز چنانچه مورد غیر مجازی مشاهده شود نسبت به قطع سرویس و سایر مسایل اداری اقدامات لازم به عمل می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که اما مشاهده می‌شود که دستگاه‌های غیر نظامی و امنیتی هم گاهاً از این نوع شماره‌ها استفاده می‌کنند گفت: البته آیین نامه ارایه سرویس عدم نمایشگر نیازمند بازنگری است و این اتفاق به زودی انجام خواهد شد اما در مواردی که وزرا درخواست‌هایی ارایه کنند که بنا به دلایلی برای تعدادی از بخش‌ها و اشخاص اینسرویس فعال شود، نیز روال مورد اشاره طی شده و سرویس فعال می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران خطوط تلفن موسوم به سیاسی را جدای از مساله مذکور عنوان کرد و گفت: خطوط سیاسی در شبکه ای مجزا و با کاربری متفاوتی است که با مقوله عدم نمایشگر متفاوت است.

احتمال سواستفاده از این خطوط نیز موضوع دیگری بود که زارعیان در پاسخ به آن گفت: در صورت وقوع هرگونه سواستفاده اعم از مزاحمت،‌ تهدید یا سایر موارد، فردی که با آن تماس گرفته می‌تواند به مخابرات مراجعه کرده و شماره‌های مذکور به سهولت سایر شماره‌ها قابل شناسایی شده و قابل ردیابی است که فرد شاکی می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی اقدامات لازم را به عمل آورد.
وی همچنین درباره تفاوت No Number با Private Number که در خصوص شماره‌های فاقد نمایشگر مشاهده می‌شود گفت: Private Number در واقع تعداد بسیار محدودی از شماره‌های تلفن است که در تهران و برخی شهرها وجود داشته و مربوط به شماره‌هایی است که قدیمی بوده و هنوز به روزرسانی و وارد شبکه جدید مخابراتی نشده‌اند که به مرور این شماره‌ها نیز وارد شبکه می‌شوند.
وی افزود: شماره‌های No Number در واقع همان سری از شماره‌ها محسوب می‌شوند که با دریافت مجوز عدم نمایشگر برای کاربران و نهادها فعال شده است.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران همچنین در پاسخ به این سوال که مشاهده شده افرادی فاقد مسوولیت خاص به ویژه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این شماره‌ها دسترسی دارند آیا این نوعی رانت محسوب می‌شود یا نه گفت: شماره‌های مورد نظر با پیش شماره 8811 شروع می‌شوند که مربوط به سوییچ‌های قدیمی است و به صورت Private Number نمایش داده می‌شود.

وی تاکید کرد: انواع شماره تلفن‌های دارای سرویس عدم نمایشگر به سهولت قابل شناسایی هستند و از این رو مواجهه با هرگونه سواستفاده قابل تعقیب و پیگیری است.

سراج

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► طبخ اولین همبرگر آزمایشگاهی به دست بنیانگذار گوگل
تاکسی های لندن وای فای دار می شوند ◄

مطالب مرتبط
بنر