نوار کاست پنجاه ساله شد!

دوشنبه ، 21 مرداد 1392 ، 09:54

غیر قابل باور هستش که به این سرعت، این همه از عمر نوار کاست گذشته و هنوز ما نمونه‌هایی از آن را دیده و حتی از آنها استفاده می‌کنیم نوستالژی نوجوانی و جوانی خیلی از ما ها حالا خاک می خورد و فراموش می شود . ولی مطمئنا دیگر نوارهای کاست همچون قدیم پرطرفدار نیستند و کمتر از آنها استفاده می‌شود.خیلی جالب است که بدانید اولین شرکتی که به تولید نوارهای کاست پرداخت، شرکت فیلیپس بود. این شرکت برای اولین بار در ماه اوت سال 1963 از نوار کاست در اروپا پرده برداشت ولی تا انتهای دهه شصت، نوارهای کاست جا نیفتاده بودند.

 


در اوایل دهه هفتاد، دیگر شرکت‌هایی چون پایونیر و ناکامیچی، امتیاز تولید نوار‌های کاست را از شرکت فیلیپس خریداری کردند و به تولید آن پرداختند. بالافاصه شرکت‌ها و استودیوهایی که به ضبط و تولید موسیقی می‌پرداختند، به این نوارها روی آوردند و تصمیم گرفتند که از آن پس، موسیقی‌های خود را روی نوارهای کاست عرضه کنند. البته اوایل، قیمت نوارهای کاست بسیار بالا بود و پس از گذشت زمان و روی کار آمدن نوارهایی با کیفیت بالاتر، قیمت نوار عادی کاهش پیدا کرد.

 


در سه دهه 70، 80 و 90، نوارهای کاست، MP3 زمان خود بوده‌اند و به صورت مرسوم بوسیله کاست خوان‌ها و به خصوص دستگاه‌های قابل حمل مانند واکمن که توسط سونی تولید شده بود، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.


ولی این موضوع بسیار جالب است که در سایت آمازون، کاست‌های خام ماکسل به فروش می‌رسند و از محصولات مرسوم به حساب می‌آیند. در خارج از کشور پس از روی کار آمدن موسیقی‌هایی که روی نوارهای کاست عرضه می‌شدند، افرادی کار بسیار جالبی انجام می‌دادند که به آن میکس‌تیپ درست کردن، گفته می‌شد. برای مثال آنها چهار ساعت موسیقی را به یک نوار دو رو که هر طرفش 45 دقیقه بود تبدیل ‌‎کردند. یعنی به صورتی موسیقی ها را به گونه‌ای کوتاه می‌‌کردند که در 90 دقیقه جای گیرد.

 

نوار کاست یک فرمت کاملا آنالوگ بود، ولی توانست آغازگر دوره صدا های استریو شود و پیشرفتی در دنیای صدا و موسیقی ایجاد کند. هنوز هم خیلی از ما در منزلمان از کاست‌ خوان‌ها استفاده می‌کنیم و از نوارهای کاست خود به خوبی نگه داری می‌کنیم؛ پس می‌توان گفت این نوارها آنچنان هم از رده خارج نیستند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► باز هم انفجار، باز هم تلفن همراه
اپل دوباره سامسونگ را برد ◄

مطالب مرتبط
بنر