ارزانترین ترفندهای خنک شدن در تابستان

سه شنبه ، 5 شهریور 1392 ، 14:09
در طول ماه‌های گرم تابستان که هوای داغ و شرجی عرق شما را درمی‌آورد،‌ هیچ‌ کاری دلپذیرتر از وارد شدن به یک اتاق خنک بهشتی نیست اما وقتی مجبور می‌شوید هزینه‌های برق ناشی از خنک کردن این بهشت کوچک را بپردازید، تازه متوجه می‌شوید که این رویا می‌تواند یک بار اضافی مالی را به هزینه زندگی شما تحمیل کند.

برای خلاص شدن از هزینه سنگین خنک کردن فضای ساختمان، راهکارهای خلاقانه بسیاری وجود دارند که کمک می کنند هزینه های ناشی از کاربرد سیستم های خنک کننده را به حداقل رسانده و در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

شما احتمالا درباره راه حل هایی چون خرید ترموستات های قابل برنامه ریزی برای تنظیم دمای سیستم های خنک کننده پرمصرف، تعویض فیلترها و پوشال ها و یا حتی گرفتن دوش آب سرد برای خنک شدن در تابستان های گرم، مطالب زیادی شنیده اید و شاید هم همه این راه ها را امتحان کرده باشید.

از این راه حل های ابتدایی گام را فراتر نهاده و شیوه های بسیار مقرون به صرفه تر و مناسب تری را به شما معرفی می کنیم که به قرار زیر است:

1- کاشت درختان سایه دار در کنار پنجره ها

استفاده از سایه درختان در منازل یکی از موثرترین شیوه های کاهش نیاز به استفاده از سیستم های خنک کننده است. درختان سایه دار و برگریز که در طول پاییز برگ های خود را از دست می دهند یکی از بهترین گیاهان برای حفظ انرژی هستند. همچنین فضاهای غربی و شرقی منازل بهترین مکان برای کاشت درختان برگریزند زیرا خانه ها در این دو زاویه در گرمای تابستان در معرض شدید تابش آفتاب هستند. در نتیجه کاشت درختان مناسب در مکان مناسب تا 30 درصد در هزینه مصرف برق و انرژی شما صرفه جویی می کند.

2- نصب برچسب های کاهنده اشعه خورشید بر روی پنجره ها

این برچسب ها، ورقه های نازکی هستند که پس از چسباندن روی شیشه ها درعین اینکه اجازه ورود نور به داخل منزل را می دهند، جلوی ورود اشعه مادون قرمز را می گیرند. با جلوگیری از ورود اشعه مادون قرمز به داخل اتاق، میزان گرمای حاصل از نور آفتاب کاهش یافته و هزینه های قبض برق تقلیل می یابند. یکی از تولیدکنندگان این برچسب ها مدعی است، نصب این برچسب ها تا 30 درصد در هزینه های انرژی صرفه جویی می کند. پیش از نصب این برچسب ها اطلاع از اینکه کدام اتاق ها بیشتر در معرض تابش نور آفتاب هستند، ضروری است.

3- استفاده از کرکره یا سایبان برای پنجره ها

تهیه پرده کرکره یا سایبان برای پنجره ها یک راه حل عالی برای کاهش یا حتی قطع وابستگی شما به استفاده از سیستم های خنک کننده است. قسمت اعظم نور آفتاب پس از برخورد با پنجره های بدون پوشش، مستقیما وارد خانه شده و تنها بخش کوچکی از آن منعکس می شود. در نتیجه استفاده از سایبان یا کرکره با جذب یا انعکاس نور خورشید از میزان ورود نور خورشید به داخل منزل می کاهد. برای اثر بخشی بهتر می توانید از دو لایه پوشش استفاده کنید.

4- استفاده بهینه از پنجره ها

توجه داشته باشید تنها در مواردی پنجره ها را باز کنید که دمای خارج از منزل پایین تر از دمای داخل آن باشد. در هنگام شب پنجره ها یا پاسیو را باز بگذارید و بقیه کارها را بر عهده طبیعت بگذارید!

5- استفاده از کولر آبی

کولرهای آبی وقتی درست و بجا و در شرایط آب وهوایی مناسب استفاده شوند، بسیار بهینه هستند. کولرهای آبی بر خلاف دستگاه های تهویه که هوای ثابتی را به گردش درمی آورند، پیوسته هوای تازه وارد خانه می کنند. برای استفاده از این کولرها با توجه به موقعیت های خاص، کولرهای کوچک برای پنجره ها و کولرهای بزرگ برای نصب در خارج از منزل در بازار موجود هستند. هزینه نصب این کولرها نصف سیستم های تهویه و مصرف آنها نیز یک چهارم سیستم های تهویه است. با این حال این کولرهای آبی، تنها گزینه مناسب برای نواحی با آب و هوای خشک هستند.

ایسنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► شرکت کفش ملی استخدام می‌کند
بهانه گیر باشید تا پولدار شوید ◄

مطالب مرتبط
بنر