آیا لوازم خانگی ترک و کره‌ای در ایران تولید می شود؟

يكشنبه ، 7 مهر 1392 ، 10:48
هنوز از یادها نرفته است که اواخر اسفند ماه و در استانه سال 92 خبر افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی به صورت رسمی تأیید شد.

این در شرایطی بود  که واردکنندگان از عدم تحویل ارز دولتی از سوی بانکها و گرانی در بازار لوازم خانگی انتقاد می کردند و عروس و دامادها که با بودجه‌های مشخص به بازار آمده‌ بودند، توانایی خرید بخشی از جهیزیه‌ خود را نداشتند.

گرانی 10 درصدی اما تنها گوشه ای از ماجرا بود چرا که هر روز که گذشت بر قیمت لوازم خانگی افزوده شد و کار به جایی رسید که تازه عروس ها رابرای تهیه یک جهیزیه ساده به دردسر زیادی انداخت.


اما در حالیکه این روزها برخی خانواده ها منتظرند تا با کاهش قیمت لوازم خانگی به بازار بروند ، رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی از تولید ۵ برند جدید خارجی در ایران خبر می‌دهد.

این خبر در حالی است که لوازم خانگی از اجاق گاز و یخچال تا یک بشقاب ساده هر ثانیه و ساعتی گران می شوند و خبری از برندهای ارزان تر ایرانی در بازار نیست که نسیت و برای همین رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده اگر کسی مدعی راه‌اندازی خط تولید در ایران است باید ادعای خود را ثابت کند.

وی همچنین از افزایش400‌درصدی قیمت لوازم خانگی در بازار سخن گفته و تاکید کرده این افزایش را قابل توجیه نمی‌داند.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی از انجام ثبت سفارش لوازم خانگی با ال‌سی ۳۰‌درصد خبر داده و گفته:‌ ۵ کارخانه از ترکیه‌، ایتالیا و کره‌ ماشین‌آلات تولید برخی لوازم خانگی را در ایران نصب کردند و تا چند ماه آینده محصولاتشان وارد بازار می‌شود.

محمد طحان‌پور در مورد پیشنهاد سازمان توسعه تجارت برای واردات کالا‌های اولویت 10 با تعرفه و عوارض معقول برای رقابت پذیری، اظهار کرده: در حال حاضر ثبت سفارش لوازم خانگی که جزء اولویت 10 هستند با ال‌سی 30‌درصد انجام می‌شود، البته با توجه به اینکه حمایت از تولید داخل جزء اولویت‌های ماست، برای جلوگیری از لطمه به تولید داخل کالاهای خارجی مشابه کالاهای داخلی با کیفیت و خدمات وارد نمی‌شود.

طحان‌پور اضافه کرده: وقتی تولیدکننده داخل کالای خارجی را می‌بیند که کیفیت بالاتری دارد و از تکنولوژی بهتری در ساخت آن استفاده شده، اگر بتواند با الگو گرفتن از جنس خارجی تولید خود را تغییر دهد ما دیگر اقدام به واردات آن کالا نخواهیم کرد.

وی از ورود ماشین‌آلات ساخت کشور‌های مختلف برای تولید لوازم خانگی با برند معروف به ایران بعد از لغو برخی تحریم‌ها خبر داد و گفته: 2‌کارخانه ترکیه‌ای، یک کارخانه ایتالیایی و 2 شرکت کره‌ای ماشین‌آلات تولید برخی از لوازم برقی منزل را نصب کرده‌اند که تا چند ماه آینده محصولات آنها با همان برند خارجی وارد بازار می‌شود.

اما با وجود اینکه  رئیس مجمع واردات دلیل ادامه توزیع لوازم خانگی با برندهای خارجی را راه‌اندازی خطوط تولید آنها در ایران اعلام کرده‌ است ،  رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران تاکید می‌کند که هیچ کارخانه‌ ساخت برندهای خارجی لوازم خانگی در ایران وجود ندارد.

در حال حاضر مقادیر زیادی از کالاهایی که در اولویت 10 قرار دارند و ثبت سفارش آنها ممنوع است در بازار با قیمت‌هایی عرضه می‌شوند که محاسبه آنها با هیچ‌کدام از نرخ‌های مبادله‌ای و بازار آزاد همخوانی ندارد.

در مقابل اظهارات محمدحسین برخوردار مبنی بر راه‌اندازی خط تولید لوازم خانگی در ایران، رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران این موضوع را رد کرده و اعلام می‌کند اگر کسی مدعی راه‌اندازی خط تولید در ایران است باید ادعای خود را ثابت کند.

مجیدرضا حریری درباره ادعاهای مطرح شده در رابطه با ایجاد خط تولید لوازم خانگی با برندهای خارجی در ایران گفت: به‌هیچ‌عنوان کارخانه‌های ساخت برندهای خارجی لوازم خانگی در ایران وجود ندارد و در آمار گمرک نیز اطلاعاتی مبنی بر واردات قطعات منفصله این کالاها در این حجم از عرضه در بازار موجود نیست. به گفته وی، قیمت لوازم خانگی در بازار از سال گذشته تاکنون بیش از 400‌درصد افزایش داشته که حتی قیمت ارز آزاد نسبت به ارز مرجع نیز تا 300‌درصد افزایش پیدا نکرده است.حریری بیان کرد: سود هنگفت در روند واردات این کالاها در جابه‌جایی آنهاست و مشخص نیست که این سود را واردکنندگان می‌برند یا توزیع کنندگان.

به این ترتیب در میان دعواهای اقتصادی هنوز لوازم خانگی گران می شوند و هنوز زوج های جوان منتظر کلید روحانی هستند تا قفل گرانی لوازم خانگی را باز کند.

پارسینه

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► معرفی واکمن های اندرویدی و جدید شرکت سونی
پشت پرده مخالفت بانک مرکزی با ارزانی ارز ◄

مطالب مرتبط
بنر