«ام‌الامراض»چیست؟

دوشنبه ، 8 مهر 1392 ، 15:08



دستیار ارشد طب سنتی گفت: در طب سنتی سرماخوردگی به زکام معروف است که سیستم دفاعی بدن در بیماری‌هاست و ۳ روز اول نباید مانع آن شویم تا ترشحات و مواد زائد از مجاری بینی خارج شود.

ریحانه معینی دستیار ارشد طب سنتی اظهار داشت: در طب سنتی سرماخوردگی به زکام معروف است که سیستم دفاعی بدن در بیماری‌هاست. بر اساس تعریف منابع طب سنتی، منشاء اصلی این ترشحات مغز است و آنچه از مسیر بینی و چشم خارج می‌شود و 3 روز اول نباید کاری به آن داشته باشیم و اجازه دهیم که ترشحات و مواد زائد از مجاری بینی خارج شود و در این مدت باید غذاهای سبک و ماءالشعیر طبی مصرف کنند.

به گفته وی زمانی که فرد علائم سرماخوردگی مانند سر درد یا بیحالی را مشاهده کرد می تواند از دمنوش گل گاوزبان استفاده کند چرا که تا حدی روند بیماری را کاهش می‌دهد.

دستیار ارشد طب سنتی بیان داشت: اگر ترشحاتی که به حلق و مجاری تنفسی تحتانی به پشت حلق برود و وارد دستگاه گوارش و تنفسی شود به «نزله» تبدیل می شود که به «ام‌الامراض» معروف است و  ترشحات نزله‌ای در دو گروه کلی نزله گرم و نزله سرد قرار می گیرد و اگر تبدیل به نزله شود بیمار باید  به پزشک طب سنتی مراجعه کند که  نزله‌ها دردهای مفصلی و گوارشی و تنفسی در بدن بیمار ایجاد می کنند.

معینی ادامه داد: در نزله گرم خلط رقیق وجود دارد و اگر صفات مزمن صورت گیرد و صبحگاه یک خلط غلیظ در پشت حلق وجود دارد که به نزله سرد معروف است. نزله گرم، بیشتر با علایم سرماخوردگی متناسب است و شامل ترشحات رقیق و آبکی بینی و حلق، سوزش و خارش گلو و حلق، سرخی چشم‌ها، التهاب حلق و گرفتگی بینی و صداست.

وی افزود: برای درمان نزله های سرد و گرم به قوام آوردن خلط و ترشحات و آماده کردن آنها برای دفع، مفید است؛ بدین معنا که با تدابیر و داروهای مناسب، خلط رقیق را غلیظ و خلط غلیظ را رقیق کنیم.

دستیار ارشد طب سنتی اضافه کرد: می توان به صورت موضعی در نزله گرم روغن های مرطوب کننده مانند بنفشه استفاده کرد در نزله گرم مصرف ماءالشعیر طبی به از بین رفتن مواد زاید کمک می کند و در نزله سرد پوشاندن سر و استفاده از روغن های گرم مانند سیاه دانه می تواند مفید باشد و چکاندن روغن های گرن در بینی تا حدی علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد.

معینی عنوان کرد: علامت‌های نزله سرد، بیشتر با علایم مزمن شدن و عوارض سرماخوردگی مانند سینوزیت، برونشیت باکتریایی مطابقت دارد و مهم‌ترین این علایم وجود ترشحات غلیظ و لزج است که به سختی از مجاری تنفسی جدا می‌شود و می‌تواند بیشتر به رنگ سفید و کمتر به رنگ‌های زرد و سبز و تیره باشد.

وی گفت: سنگینی بدن و کسالت و سنگینی سر، گرفتگی بینی، صدای تودماغی که بیشتر با کاهش حس بویایی و چشایی و کمتر با احساس بو و مزه عفونت و دود همراه است در نزله های سرد بیشتر بروز پیدا می کند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری8مهر 92
درقاب تصویر/ کویر خارا ◄

مطالب مرتبط
بنر