تناقض اینترنت پرسرعت با محدودیت حجمی

سه شنبه ، 9 مهر 1392 ، 09:17


از زمان شروع به كار دولت يازدهم و انتخاب دكتر واعظي به عنوان وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات فعالان صنعت آي‌تي اميدوار به بهبود اوضاع اين صنعت شدند. يكي از وعده‌هاي دكتر واعظي در برنامه‌هاي اعلامي خود قبل از گرفتن راي اعتماد افزايش پهناي باند كشور و به‌تبع آن بهبود وضعيت دسترسي كاربران بود. اين وعده در همان ابتداي وزارت وي عملي شد و در حال حاضر پهناي باند كشور افزايش يافته و شركت مخابرات ارائه اينترنت پرسرعت ADSL با سرعت 10 مگابيت بر ثانيه را آغاز كرده است.

اگرچه انتقادات جدي در اين حوزه به عملكرد مسوولان طي ساليان گذشته وجود داشته و بايد در جاي خود مورد بحث و بررسي قرار گيرد (به واقع تنها كاري كه به صورت ناقص انجام شده ايجاد بسترمناسب براي فناوري اطلاعات است و به قولي از ICT تنها به CT يعني Communication Technology پرداخته شده و IT يعني Information Technology فراموش شده است) اما به هر حال اين هم گامي مثبت هر چند مقدماتي براي توسعه فناوري اطلاعات و به‌كارگيري آن در صنايع ديگر است. در ادامه سرويس ذكر شده توسط مخابرات جهت آشنايي كاربران مورد بررسي قرار گرفته تا كاربران با ديدي روشن و براساس نياز نسبت به دريافت سرويس مذكور اقدام كنند.

اينترنت ADSL با سرعت 10مگابيت بر ثانيه به دو صورت نامحدود (400 گيگابايت) از لحاظ حجم مورد استفاده با هزينه ماهيانه حدود 400 هزار تومان و با محدوديت حجمي 2 گيگابايت و 4 گيگابايت در ماه با هزينه 50- 30 هزار تومان قابل ارائه است. حال اگر حالت اول يعني سرعت 10 مگابيت بر ثانيه و 400 گيگابايت محدوديت حجمي در ماه را مدنظر قرار دهيم پهناي باند ذكر شده ظرف حدود 3-4 روز به پايان خواهد رسيد. و اگر فرض را بر سرويس اشتراكي بگذاريم يعني ميانگين سرعت نصف عدد اعلام شده باشد باز هم پهناي باند مذكور ظرف يك هفته به اتمام خواهد رسيد.

10 Mb/s=10,000,000 bit/s /8 = 1,250,000 Byte per second

يعني با اين سرويس بدون در نظر گرفتن سرويس اشتراكي مي‌توان در ثانيه حدود 25/1 مگابايت دانلود انجام داد. حالا اگر پهناي باند ذكر شده (400 گيگابايت) را براين عدد تقسيم كنيم حداكثر زمان استفاده از اين سرويس مشخص مي‌شود:

400,000,000,000 Byte/s / 1,250,000 Byte = 320,000 s

حال اگر اين ميزان ثانيه را به ساعت و روز تبديل كنيم:

320,000 s / 3600 = 88,9 hour /24 = 3,7 day

بنابراين پهناي باند مذكور همان‌گونه كه اعلام شد ظرف چند روز به پايان مي‌رسد و با در نظر گرفتن اينكه سرويس ADSL اشتراكي است يعني سرعت ذكر شده از سوي سرويس‌دهنده گارانتي نمي‌شود وبستگي به ميزان كاربران همزمان دارد حداكثر ظرف 8- 7 روز پهناي باند مذكور به پايان خواهد رسيد.

بنابر آنچه محاسبات نشان مي‌دهد در صورتي‌كه بخواهيم از سرويس مذكور در طول ماه استفاده كنيم مجبور به كاهش سرعت يا صرفه‌جويي در مصرف خواهيم بود بنابراين سرويس مذكور از لحاظ سرعت، ميزان استفاده و هزينه ماهيانه فرقي با سرويس‌هاي ADSL ارائه شده توسط سرويس‌دهنده‌هاي ديگر مانند شاتل (سرويس 2مگابيت بر ثانيه و به صورت واقعي نامحدود حدود 400 هزار تومان در ماه) ندارد. ضمن اينكه كيفيت سرويس‌دهي بخش خصوصي به مراتب بهتر از مخابرات است.

حال راه‌حل چيست؟
در صورتي كه سرويس‌گيرنده قصد استفاده از سرويس نامحدود با سرعت بالا را دارد استفاده از اين سرويس مخابرات بنابر دلايل ذكر شده توصيه نمي‌شود و استفاده از سرويس، سرويس‌دهنده‌هاي خصوصي از لحاظ كيفيت و پاسخگويي مناسب‌تر خواهد بود. اما در صورتي كه سرويس‌گيرنده قصد استفاده شخصي در منزل را دارد سرويس مخابرات به صورت حجمي 2 گيگابايت و 4 گيگابايت با توجه به هزينه ماهيانه آن و در نظر گرفتن سرعت 5 برابري نسبت به بالاترين سرعت ADSL ارائه شده توسط سرويس‌دهنده‌هاي ديگر گزينه مناسبي خواهد بود چرا كه گشت و گذار در اينترنت با سرعت 10 مگابيت بر ثانيه براي كاربراني كه تاكنون از سرعت‌هاي بسيار پايين‌تر استفاده كرده‌اند رويايي خواهد بود.

اعتماد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► این ایرانی صاحب پول های صدام است؟ (+عکس)
بازگشت مرد نابینا به محل کار + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر