آیا ارزش پول ملی خیلی مهم است؟

سه شنبه ، 9 مهر 1392 ، 10:37

در روزهای اخیر پس از اظهار نظر رییس بانک مرکزی در مورد قیمت دلار مطالب و کامنتهای زیادی که در رد نظر ایشان مطرح شد که خیلی از آنها هیجانی بود.در مطالبی که بیان شدند یکی از بیشترین مطالب نگرانی نسبت به ارزش پول ملی بود.

سوالی که مطرح می شود این است که مفهوم ارزش پول ملی چیست ؟ تفاوت آن با توان اقتصاد ملی چیست ؟ کدام یک مهمتر است ؟ کدام یک نشان دهنده سطح رفاه زندگی مردم است؟

برای من که ۳۴ سال سن دارم و فرایند افزایش قیمت دلار را از اواخر دهه ۶۰ بیاد می آورم این نکته ملموس است که قدرت خرید خانواده من که یک خانواده حقوق بگیر بوده است نسبت به آن سالها بهتر شده است هر چند قیمت دلار بیش از ۲۰ برابر شده است. این یعنی اینکه با اینکه پول ملی به علت تورم با کاهش ارزش مواجه بوده است سطح رفاه و امکانات بهبود یافته است.

مفهوم ارزش پول ملی نسبت به توان اقتصاد ملی که نشان دهنده سطح رفاه مردم است بسیار کم اهمیت تر است. چرا که پول ملی عملاً یک واحد قراردادی است که می توان آن را تغییر داد.مثل بحث هایی که برای کم کردن تعداد صفرهای ریال مطرح بود. مثلاً اگر بانک مرکزی تصمیم بگیرد از همین فردا سه صفر از پول ملی حذف کند آیا ارزش پول ملی ۱۰۰۰ برابر خواهد شد؟ آیا توان اقتصادی مردم هم ۱۰۰۰ برابر می شود ؟

نباید به مردم آدرس غلط داد. آنچه مهم است این است که توان اقتصاد ملی چقدر است. باید برای مردم تبیین کرد که:

کشور چگونه می تواند ثروتمند شود؟
جایگاه کار و تلاش در تولید و توان اقتصاد ملی کجاست؟
تاثیر قیمت غیر واقعی ارز در ترازهای کشور چگونه است؟
ارز با قیمت غیر واقعی چه تاثیری در مشکلات تولید و اشتغال کشور دارد؟

رسانه ها وظیفه دارند حساسیت مردم را به جای مفهوم کم اهمیت « ارزش پول ملی » روی مساله پراهمیت تولید ملی و توان اقتصاد ملی افزایش دهند. مردم ما باید نگران کاهش رشد اقتصادی که نتیجه اش افزایش بیکاری ، تورم و کاهش سطح رفاه است، باشند و برای آن مسوولین را مورد عتاب و پرسش قرار دهند.

الف

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► تفاوت هایی جالب بین زن و مرد!
این ایرانی صاحب پول های صدام است؟ (+عکس) ◄

مطالب مرتبط
بنر