تبدیل گوشی «قاچاق» به «وارداتی»با 100 تا تک تومان !

سه شنبه ، 9 مهر 1392 ، 13:20

شرق:  نوسانات نرخ ارز در چند هفته اخیر و کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار تلفن‌همراه هم نتوانسته است بازار را به حالت عادی بازگرداند. در این بازار گوشی‌های چینی 80‌درصد بازار را در دست دارند و آنگونه که فعالان این بازار می‌گویند، 80‌درصد این گوشی‌ها از مرزهای جنوبی به کشور قاچاق می‌شوند و مانند اغلب جنس‌ها ردپای دوبی در این قاچاق دیده می‌شود.

جالب‌ترین نکته این است که این گوشی‌های قاچاق تنها با صرف هزینه‌ای به مبلغ صد تا تک‌تومن، از ننگ قاچاق رهایی پیدا می‌کنند. چرخی در بازار«پایتخت» واقع در خیابان میرداماد ابعاد دیگری از این ماجراها را روشن می‌کند.

مرتضی اولین مغازه‌داری است که پای سخنش می‌نشینم. می‌گوید: «گوشی‌ها با قیمت‌های بالا و بدون هیچ گارانتی معتبری به مشتری فروخته می‌شود.» البته این نکته زمانی جالب‌تر می‌شود که به گفته فعالان این بازار برای قانونی نشان‌دادن واردات آن از هولوگرام‌های تقلبی شبنم استفاده می‌شود.  سعید از فروشندگان پایتخت که این روزها شاهد کاهش خریداران است، برای پاسخ به این سوال کمی دودل است: «وقتی بیش از 80‌درصد گوشی‌ها به صورت قاچاق وارد ایران و بازار می‌شوند باید خودتان جواب این سوال را بدانید. وجود این حجم وسیع از محصولات در بازار که 90‌درصد آنها که دارای هولوگرام هستند، خود گویای وجود این فعالیت غیرقانونی است.»


طرح بالابردن تعرفه واردات تلفن‌همراه تا شش‌درصد برای حمایت از تولیدات داخلی بیشتر موجب افزایش واردات غیرقانونی و پایین‌آمدن کیفیت محصولات شده است. واردکننده‌ها برای اینکه با مشکل مواجه نشوند، هولوگرام‌های«شبنم» را برگی صدتومان می‌خرند و بر جعبه گوشی‌ها می‌چسبانند، مشتری هم که متوجه تقلبی یا اصل‌بودن آن نمی‌شود.


این در حالی است که تقاضای کاهش تعرفه تلفن‌همراه تا چهار‌درصد به وزارت صنعت و معدن فرستاده شده و هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.  بازار موبایل پایتخت این روزها شاهد کاهش چشمگیر مشتریان است، به گفته فعالان این بازار، کاهش 50‌درصدی خریداران شاید به این خاطر است که خریداران منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.  علی از میزان فروش راضی نیست و به نکته جالبی اشاره می‌کند: «افت قیمت‌ها بیشتر در محصولات سامسونگ دیده می‌شود. با پایین‌آمدن قیمت‌ها انتظار می‌رفت خریدار محصولات گران‌تر را انتخاب کند؛ اما درست از خرداد که قیمت گوشی‌ها؛ مخصوصا سامسونگ و اپل که تا 400هزارتومان کاهش پیدا کرده‌اند، تقاضا برای این محصولات کمتر شده است، مگر برای کسانی که مابه‌التفاوت برایشان زیاد مهم نباشد. در یک هفته اخیر هم که قیمت دلار بالا و پایین شد، گوشی آیفون5 که دو‌میلیون‌و300‌هزارتومان بود، به دو‌میلیون‌و50‌هزارتومان و گلکسی‌اس4 که سه‌میلیون‌و500‌هزار تومان بوده به دومیلیون‌و750‌هزارتومان رسیده است. قیمت گوشی‌های اپل را به صورت مستقیم، بازار ارز تعیین می‌کند، بیشتر فروشندگان تا قبل از ساعت 12 قیمت دقیق به خریدار نمی‌دهند و قیمت روز را بعد از این ساعت اعلام می‌کنند و اجناس را می‌فروشند.»


نیما چند ماهی برای خرید گوشی مورد علاقه‌اش برنامه‌ریزی کرده است؛ اما از نبود گارانتی ناراضی است و می‌گوید: «خریدارانی که گاه قیمت‌های گزافی بابت گوشی‌ها پرداخت می‌کنند، باید از گارانتی معتبر صرف‌نظر کنند. اجناس بدون گارانتی بازار را پر کرده است و اگر هم پیدا شود، 400‌هزارتومان بابت آن باید پرداخت کرد.


اگر از حمایت این گارانتی مطمئن بودم که مشکلی نبود؛ اما متاسفانه فقط در هنگام دریافت پول، خودشان را نشان می‌دهند.» فرید که مشغول تعمیر گوشی است نظر نیما را تایید کرده و می‌گوید: «حتی با این گارانتی‌های‌گرانقیمت هم خیال مشتری راحت نمی‌شود، کم پیش می‌آید که گارانتی‌ها به معنای واقعی کار کنند و بیشترشان تقلبی است.» منابع غیررسمی از کاهش 80‌درصدی بازار تلفن‌همراه خبر داده‌اند، فروشندگان از مالیات‌های پرداختی راضی نیستند، خریداران مطمئن نیستند که بابت پولی که می‌پردازند اجناس مرغوب دریافت می‌کنند و وارد‌کنندگانی که فارغ از به‌هم‌ریختگی بازار با آسودگی خاطر، بازار را درست دست گرفته‌اند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► دستبرد بزرگ دختری از بانک‌های آمریکا+عکس
با CCleaner ویندوز را سرحال کنید! ◄

مطالب مرتبط
بنر