درخواست سیف از بانکها

يكشنبه ، 24 آذر 1392 ، 14:08


رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانکها مکلفند منابع قرض الحسنه را از فعالیت‌های بانکداری به صورت کامل جدا و در امور ویژه خود پرداخت کنند، گفت: هر بانکی که می خواهد فعالیت قرض الحسنه ای را ادامه دهد با تاسیس موسسه جداگانه به عنوان قرض الحسنه آن بانک باید این فعالیت‌ها را به طور مستقل ساماندهی کند.

به گزارش مهر، ولی الله سیف با اشاره به برخی انتقادها درباره روند پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، گفت: بانکها مکلفند منابع قرض الحسنه را از فعالیت های بانکداری به صورت کامل جدا و در امور ویژه خود پرداخت کنند.

سیف اظهار داشت: هر بانکی که می خواهد فعالیت قرض الحسنه ای را ادامه دهد با تاسیس موسسه جداگانه به عنوان قرض الحسنه آن بانک باید این فعالیت ها را به طور مستقل ساماندهی کند.

وی افزود برآورد ها نشان می دهد این کار تاکنون مثبت نبوده و سال 92 نخستین سالی است که منابع قرض الحسنه نظام بانکی کاهش یافته است.

سیف گفت: در حال حاضر به دلیل محدودیت حتما تقاضاهای زیادی وجود دارد که نظام بانکی نمی تواند تامین کند.

وی تاکید کرد: البته در بانک مرکزی کنترل می کنیم تا همه منابع قرض الحسنه به مصرف قرض الحسنه برسد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود:  وقتی این شرایط وجود دارد و و تقاضایی بدون جواب می ماند، نمی توانیم کاری کنیم؛ مگر اینکه برای رشد منابع قرض الحسنه تلاش کنیم.

سیف اظهار داشت: شاید با بازنگری و انعطاف بیشتر بتوانیم زمینه های جذب قرض الحسنه بیشتری را از مردمی که انگیزه  معنوی دارند ایجاد کنیم تا نظام بانکی هم بهتر خدمت رسانی کند.

ماموریت جدید بانک مرکزی برای وصول مطالبات معوق
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مطالبات معوق به جاری بانکی در شاخص های بین المللی 3 تا 4 درصد است ،گفت: این نسبت در کشور ما به 15.3 درصد می رسد.

سیف، ضرورت تسریع در وصول مطالبات معوق را یادآور شد و گفت:‌ به دلیل ویژگی های خاص پرونده های بانکی که در محاکم قضایی مطرح می شود، حضور قضات و عوامل متخصص در رسیدگی به اینگونه پرونده ها اجتناب ناپذیر است.

وی، بازگشت سرمایه هایی را که به صورت تسهیلات اعطایی واگذار شده است ، موجب مثبت شدن روند فعالیت های اقتصادی کشور و ساماندهی صورت های مالی نظام بانکی دانست.

سیف گفت:‌ توقف بازپرداخت تسهیلات که موجب شکل گیری مطالبات غیرجاری می شود، سبب کاهش پوشش درآمدهای بانک و افزایش هزینه خدمات نظام بانکی خواهد شد.

سیف با تاکید بر اینکه کاهش مطالبات معوق موجب افزایش کارایی نظام بانکی می شود، از حساسیت مثبت و زیاد مسئولان برای کمک به بانک مرکزی و نظام بانکی خبر داد.

وی گفت:‌ این موضوع در ستاد ساماندهی مبارزه با مفاسد اقتصادی که مسئولانی از قوه قضاییه، دولت و برخی نمایندگان مجلس عضو آن هستند به طور جدی در حال پیگیری است.

سیف خاطرنشان کرد : براساس تصمیمی که در این ستاد گرفته شده است ، بانک مرکزی مسئولیت پیگیری مستمر بازپس گیری مطالبات معوق را عهده دار شد.

رئیس بانک مرکزی افزود:  کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شد تا در بازگشت تسهیلات اعطایی تسریع شود و هر چه زودتر در این باره به استانداردهای مورد قبول برسیم.

آخرین رقم مطالبات معوق بانکی 78 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.



اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► ویندوز ایکس پی فاجعه به بار می‌آورد
دلیل کاهش قیمت مسکن چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر