مثلث ایران، طلا و هالک بانک

شنبه ، 30 آذر 1392 ، 13:51

روزنامه حریت ترکیه نوشت: با وجود اینکه هنوز جزئیاتی از نحوه صادرات طلای ترکیه به ایران آشکار نشده، اما مثلث ایران، طلا و هالک بانک راهی برای دور زدن تحریم‌های ایران و تسویه بدهی انرژی آنکارا به این کشور بوده است.
خبرگزاری فارس: مثلث ایران، طلا و هالک بانک/ ۸ میلیارد دلار طلای ایران در انتظار خروج از ترکیه

روزنامه حریت ترکیه در گزارشی نوشت: با وجود اینکه هنوز بخش مهم از جزئیات نحوه صادرات طلا به ایران از طریق ترکیه آشکار نشده است، اما اجازه بدهید به طور مختصر در مورد مثلث ایران- طلا- هالک بانک که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است، توضیح دهیم.

آمریکا و اتحادیه اروپا در سال 2010، اعمال تحریم‌های تجاری علیه ایران را آغاز کرد؛ پس از آن، محدودیت‌هایی بر مبادلات مالی و نقل و انتقالات پولی با ایران مورد اجرا گذاشته شد.

در مارس 2012، انتقال پول و انجام تراکنش‌های مالی از طریق شبکه بین‌المللی سوئیفت به مقصد ایران و یا از این کشور به کشورهای دیگر غیرممکن شد.

به عبارت دیگر، ایران دیگر قادر نخواهد بود تا ارزی از کشور دیگری دریافت کند، یا پولی پرداخت کند.

به هرحال یک در و مسیر ویژه و مخصوص برای چنین کشورهایی مانند ترکیه که از ایران گاز طبیعی و نفت خریداری می‌کنند، وجود داشت. ترکیه با ایجاد 2 حساب بانکی برای ایران در هالک‌بانک، یکی به ارز خارجی و دیگری به لیره این کشور، برای این موضوع راه حلی یافت.

از سوی دیگر، ایران نیز قادر بود، تا پولی معادل قیمت انرژی فروخته شده به ترکیه را در صورت حساب سپرده‌ای در این بانک نگه دارد.

همچنین فرمول دیگری نیز یافته شد؛ ایران شروع به تبدیل لیره ترکیه و دلارهای موجود در حساب بانکی خود به طلا و انتقال آنها به کشور خود کرد.

ابتدا آنها طلا را از بازار بین‌المللی با پول موجود در سپرده‌های خود در هالک بانک خریداری و سپس آن را به صورت فیزیکی وارد ترکیه می‌کردند.

از آنجایی که یک طرف معامله یک شرکت‌ترکیه‌ای بود، هیچ محدودیتی دراین‌باره وجود نداشت.

بر اساس این گزارش‌ها، واردات طلای ترکیه افزایش یافت. پس از آن، ایرانی‌ها این حجم طلاها را از ترکیه به کشور خود انتقال دادند. این اقدام در محاسبات تجارت خارجی ترکیه به عنوان صادرات طلا از ترکیه به ایران محسوب می‌شد.

با این حال به نظر می‌رسید که از این صادرات سودی عاید ترکیه نمی‌شود، اما در نهایت آنکارا با این روش، بدهی واردات انرژی خود از ایران را پرداخت می‌کرد.

آمریکا به منظور ممانعت از این انتقال طلا نیز، صادرات طلا به ایران را در ابتدای جولای 2013 ممنوع کرد.

از این ماه، صادرات طلای ترکیه که یک راه غیرمستقیم پرداخت برای واردات از ایران بود، متوقف شد.

اکنون مشخص شده است که، طلا با پول انباشته شده در حساب‌های بانکی ایران به ترکیه وارد شده است و بخش عمده این طلاهای وارداتی به ارزش حدود 13 میلیارد دلار در ترکیه نگهداری می‌شده است.

به طور مختصر می‌توان گفت که در 3 سال گذشته، حدود 8 میلیارد دلار طلا به ایران صادر شده است و احتمالا رقمی به همین میزان طلا نیز در داخل ترکیه به علت محدودیت‌ها در انتظار خروج و انتقال به ایران است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► بانکی: این میلیاردرها اولین بار کجا استخدام شدند؟!
بلند ترین شب سال، گران ترین شب سال هم خواهد بود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر