کاهش تحریم‌ها کلید خورد

دوشنبه ، 23 دی 1392 ، 09:30


ایران و 1+5 درباره زمان و سازو کار اجرای توافق ژنو به نتیجه رسیدند.
سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 قرار است در یک نشست خبری نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 برای آغاز توافق ژنو را اعلام کند.

این کنفرانس خبری ساعت 19 برگزار می‌شود.

پیش از این برخی منابع زمان آغاز گام اول شش ماهه توافق ژنو را 20 ژانویه اعلام کرده بودند.

ایران و 1+5 پس از چهار دور مذاکره در نیویورک و ژنو در 100 روز توانستند بر روی متنی چهارصفحه‌ای توافق کنند که هدف آن رسیدن به یک راه‌حل جامع مورد توافق و بلند مدت به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌یی ایران کاملاً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، بود.

بر اساس این توافق ایران اعلام می‌کند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌یی نیست؛ راه‌حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و در نهایت به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد.

هم‌چنین، این راه‌حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم است و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌یی ایران می‌انجامد.

پس از توافق به سرعت مذاکرات کارشناسی میان هیات‌های ایران و 1+5 در سطح مدیران سیاسی در وین و ژنو آغاز شد تا دو طرف بتوانند بر روی ساز و کار اجرای توافق نیز به تفاهم و درک مشترک برسند. اما مذاکرات به دلایل مختلف فنی و سیاسی با موانعی از جمله گسترش تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حین مذاکرات مواجه شد که گفت‌وگوها را با وقفه مواجه کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► اسکناس جدید برای شب عید نداریم
آیفون 6 این شکلی است؟ (+عکس) ◄

مطالب مرتبط
بنر