شش پرسش از بانک مرکزی درباره بدون مجوزها

چهارشنبه ، 25 دی 1392 ، 10:12

پول‌پرس – فریبا مانی: معاون نظارتی بانک مرکزی اواخر هفته گذشته ناگهان اعلام کرد اسامی بانک‌های دارای مجوز در سایت بانک مرکزی آمده و سایرین دارای مجوز نیستند و البته به مردم هشدار داد که اگر موسسات وبانک هایی که اسمشان در لیست نیست، پول مردم را بالا بکشند، بانک مرکزی مسئولیتی ندارد!

به این ترتیب اسامی شش موسسه و دو بانک که تا پیش از این اقداماتی را زیر نظر بانک مرکزی انجام داده بودند، اعلام شد که باید تلاش کنند نظر مسئولان بانک مرکزی را جلب کنند. فارغ از اینکه بانک مرکزی با این اطلاعیه، سعی در تسریع روند مجوز دادن به موسسات پولی فعال در بازار پولی را داشت، باید گفت باعث شد حجمی از منابع مجانی این موسسات به سمت بانکهای دولتی سرازیر شوند. اما در سخنانی کوتاه، چند سوال از مسولان بانک مرکزی داریم.
۱- برخی از موسسات غیرمجاز (به نقل از بانک مرکزی) در سال‌های گذشته مکلف به تحت کفالت گرفتن برخی تعاونی ها و صندوق های قرض‌الحسنه دارای مشکل شده‌اند.پس چگونه بانک مرکزی این موسسات را مکلف به ادغام نموده است؟ (موسسات نور، کوثر، آرمان )
۲- اساسنامه بانک مرکزی در برخی از این موسسات تصویب و توسط شورای پول و اعتبار به تایید رسیده است. پس چرا بانک مرکزی آنها را غیرقانونی اعلام کرده است؟ در حالی که تقریبا هیچ بانکی (دارای مجوز) این اساسنامه را تصویب نکرده و با برگزاری مجامع صوری، از تصویب آن سرپیچی کرده اند.
۳- تا به حال کدام یک از اختلاس‌های کلان سالهای اخیر مربوط به موسسات اعلام شده، بوده است؟
۴- کدامیک از مدیران موسسات اعلامی به جرم اختلاس یا مسایل مشابه احضار شده اند؟
۵- کدامیک از بانک‌های تازه تاسیس قانونی به زعم بانک مرکزی، سابقه ای به میزان موسسات اعلام شده دارند.؟
۶- آیا بانک مرکزی توجه دارد برخورد های شدید در مواجهه با این موسسات که دارای شعب و پرسنل گسترده ای هستند،عواقب را در پی خواهد داشت و حتی بسیاری از بانکهای خصوصی نیز در نگاه عموم مردم در زمره بدون مجوزها ویا دارای اعتبار کمتر نسبت به دولتی، برشمرده می شوند.
خبر می‌رسد در برخی شهرستان‌ها مردم برای بستن حساب‌های خود در این بانک‌ها و موسسات صف کشیده‌اند و البته نگرانی‌هایی نیز میان افرادی وجود دارد که پس از مجوز رسمی بانک مرکزی وسازمان بورس، سهام این بانک‌ها را خریداری کرده‌اند.

آقای تهران‌فر چه پاسخی به این پرسش‌ها دارد؟

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

► از این عادت های افراد خلاق الگو بگیرید
سه تصمیم برای تسهیل بدهکاران بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر