چگونه برای مصاحبه‌های کاری آماده شویم؟

دوشنبه ، 30 دی 1392 ، 10:40

مصاحبه‌های کاری یکی از قسمت‌های مهم و تعیین‌کننده شغل‌های مختلف می‌باشد که نحوه پاسخ به پرسش‌ها می‌تواند آینده افراد را تعیین کند.
به گزارش تراز برای انتخاب کارمند، شرکت‌های مختلف روش‌های مختلفی را برای پذیرش انتخاب می‌کنند.

گروهی از شرکت‌ها، تنها از مصاحبه‌ استفاده می‌کنند اما گروهی دیگر در مرحله اول با آزمون، گزینش انجام داده و انتخاب نهایی را با مصاحبه انجام می‌دهند، اما امری که مشخص است این است که امروزه مصاحبه‌ها بخش اصلی پذیرش در کار و شغل‌های مورد نظرمی‌باشد و تا حد زیادی به شکل‌گیری آینده افراد تاثیر دارند. متخصصین مجله فوربس گام‌های اصلی برای تاثیرگذاری در مصاحبه‌ها را به شرح زیر اعلام کرده‌اند:

۱.با دقت پاسخ دهید
تمام سعی خود را بکنید و به طور مختصر و با اعتماد به نفس جواب داده و ظاهر آرام خود را حفظ کنید.
قبل از پاسخ دادن کمی مکث کرده و فکر کنید، حتی اگر لازم بود از مصاحبه‌کننده بخواهید که پرسش را تکرار کند تا بتوانید کمی زمان برای خود بخرید و در این مدت پاسخ خود را آماده کنید.

۲.تکالیف خود را انجام دهید
یکی از بزرگترین نارضایتی‌های مدیران استخدام، دانش کم نامزد‌های مصاحبه‌ شغلی، در مورد شرکتی که خواستار استخدام در آن می‌باشند، است.

سعی کنید در موتورهای جست‌وجو درمورد شرکتی که در مصاحبه آن شرکت می‌کنید، تحقیق کرده و در مورد زمینه کاری آن‌ها اطلاعات کامل به‌دست آورید. در مورد پروژه‌های انجام شده آن شرکت و محصولاتش تحقیق کنید.

در صورت داشتن سایت، به قسمت روابط عمومی شرکت بروید و برخی از موضوعات منتشر شده در آن قسمت را چاپ کرده و آن‌ها را مطالعه کنید؛ در این صورت شما می‌توانید در جلسه مصاحبه در مورد آخرین اخبار شرکت و یا پروژه‌هایی که در حال انجام آن هستند، صحبت کنید.

۳.لیستی از سوالات احتمالی تهیه کنید
لیستی از سوالات رایج در مصاحبه‌ها را تهیه کرده و برای پاسخ به آن‌ها آماده شوید.
هرگز اهمیت آماده‌سازی را دست کم نگیرید که این گام نخستین و مهم است.

۴.بدانید که سازمان به چه‌چیزی نیاز دارد
زمانی که مصاحبه کننده این سوال را می‌پرسد که "چرا باید شما را استخدام کنیم؟" لازم است که اطلاعاتی داشته باشید و تنها به صحبت در مورد خودتان بسنده نکنید.

در این مواقع بهترین پاسخ‌، توضیح نیازهای شرکت استخدام‌کننده می‌باشد، این امر می تواند سبب تفاوت شما با دیگر نامزد‌ها شود.

۵.تمرین کرده و برنامه‌ریزی کنید
طریقه پاسخ دادن به سوالات معمولی مصاحبه و جواب‌های خود را با یک دوست یا مربی تمرین کنید. لازم نیست که جملات دقیق را حفظ کنید، بلکه باید یک استراتژی کلی برای پاسخ‌های خود داشته‌باشید. امروزه بسیاری از سازمان‌ها با استفاده از سوالات مصاحبه رفتاری سعی در شناخت بهتر مصاحبه‌شونده‌های خود دارند.

در این موارد با پرسش‌هایی نظیر «واکنش شما در فلان موقعیت چه خواهد بود؟» سعی در شناخت رفتار شما و نحوه کنار آمدن شما با مشکلات کاری دارند. برای پاسخ به این دسته از سوالات، باید درمورد شرایط احتمالی که در محیط کار ممکن‌است پیش بیایید، فکر کرده و درمورد پاسخ‌های آن‌ها تفکر کنید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 30 دی 92
آیا افزایش دستمزد تورم‌زاست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر