دلیل خودداری بانک‌ها از اعطای تسهیلات خرید مسکن

دوشنبه ، 30 دی 1392 ، 14:49

یک مقام مسئول در شبکه بانکی با بیان اینکه بانک مرکزی به تمام بانک‌های کشور ابلاغ کرده که پرداخت تسهیلات خرید مسکن بلامانع است، گفت: 2 سال است بانک‌های کشور (غیر از بانک مسکن) از اعطای تسهیلات خرید مسکن خودداری می‌کنند.

یک مقام مسئول در شبکه بانکی کشور در گفت‌وگو با فارس، افزود: دو سال پیاپی است که بانک مرکزی در بسته سیاستی نظارتی به کل شبکه بانکی اعلام کرده است که بانک‌های دیگر در کنار بانک مسکن می‌توانند وام خرید مسکن پرداخت کنند، اما این بانک‌ها استقبال نمی‌کنند.

وی ادامه داد: عدم استقبال بانک‌ها از پرداخت تسهیلات خرید مسکن این است که وقتی بانک‌ها سپرد‌ه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با نرخ‌های بالا معرفی می‌کنند، قیمت تمام شده پول‌ برای آنها 23 تا 24 درصد می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: بنابراین بانک‌ها (به غیر از بانک مسکن) باید تسهیلاتی با نرخ 27 تا 28 درصد پرداخت کنند که 2 تا 3 درصد به سود بانک‌ها باشد، اما اگر بانکی بخواهد این کار را انجام دهد، باید تسهیلات 25 تا 26 درصدی پرداخت کند.

وی تصریح کرد: هیچ بانکی حاضر نیست با نرخ 15 درصد تسهیلات خرید مسکن پرداخت کند، پس نتیجه می‌گیریم که در ایران بانک‌ها از عقود مبادله‌ای استقبال نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این موضوع برای بانک مسکن نیز صدق می‌کند، گفت: پرداخت تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک مسکن سر به سر می‌شود، چرا که این بانک‌ دولتی است و ظاهراً به دنبال سودآوری نیست.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 30 دی 92
پرواز 200هزار تومانی بر فراز تخت جمشید ◄

مطالب مرتبط
بنر