شناسایی 250 گروه عمده بدهکار بانکی

شنبه ، 19 بهمن 1392 ، 13:35


مدیرعامل بانک سپه از شناسایی 250 گروه عمده بانکی خبر داد و گفت: بالاترین بدهی شرکت دولتی 150 میلیارد تومان و بزرگترین بدهکار غیردولتی و مردمی 120 میلیارد تومان بوده است.

سیدکامل تقوی نژاد روز شنبه در نشستی خبری به مناسبت دهه فجر که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: غالب این بدهکاران دارای وثایق مناسبی نبودند و از روز اول نیز قصد بازپرداخت آن را نداشته اند.

به گزارش ایرنا، وی از انجام مذاکراتی با قوه قضائیه، موسسات ساماندهی مطالبات معوق و برخی از قضات برای کاهش مطالبات معوق خبر داد و گفت: میزان مطالبات معوق بانک سپه 34 هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: اجازه نمی دهیم افرادی که بدون وثایق کافی از بانک تسهیلات گرفته اند به این روند ادامه دهند.



** بانک سپه تنها بانکی است که مورد تحریم سازمان ملل قرار گرفت

تقوی نژاد با بیان آنکه بانک سپه تنها بانک مورد تحریم سازمان ملل است، گفت: در این زمینه مطالبات درخواستی را با مسئولان عالیرتبه و مذاکره کننده ارشد در میان گذاشته ایم و طرحی را با کمک دیپلمات های ارشد و اقتصاددانان برای رفع تحریم تدوین کرده ایم که می تواند الگویی برای رفع تحریم بانک ها باشد.

وی از انجام مذاکرات وزیر اقتصاد با مسئولان بانک مرکزی و وزیر خارجه با هدف رفع تحریم بانک سپه خبر داد و گفت: هرچند بانک های خارجی علاقمند به همکاری با این بانک بودند اما بدلیل تحریم این کار امکان پذیر نبود و این بانک در آن دوران از ابزارهای غیربانکی استفاده نکرد لذا پرونده قابل اتکایی که نقاط منفی داشته باشد، ندارد.



** بانک سپه زیان ده است

تقوی نژاد از زیان ده بودن بانک سپه در سال گذشته خبر داد و گفت: بخشی از زیان ناشی از مصوبات مجمع عمومی، بخشی دیگر به علت افزایش هزینه ها و مقداری دیگر به دلیل تحریم ها و قطع ارتباط با مشتریان ارزی بوده اما تلاش ها بر این است تا بانک از زیان دهی خارج شود.

وی با بیان آنکه از مجموع 30 میلیارد دلار عملیات ارزی صورت گرفته در سال 85 معادل 7.5 میلیارد دلار آن را بانک سپه انجام داده بود، گفت: عملیات ارزی این بانک به دلیل تحریم قطع شده و برخی از نیازها از طریق بانکهای خصوصی به خصوص مسکن و کشاورزی انجام می شود.

مدیرعامل بانک مسکن از اختصاص 3.5 میلیارد دلار اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: این بانک 1.8میلیارد دلار از این میزان را در صنایع بالادستی، دو میلیارد دلار را در پتروشمی و 150 میلیون دلار را در توسعه نیروگاهها سرمایه گذاری کرده ضمن آنکه در بخش سنگ آهن و تاسیس نیروگاهها نیز سرمایه گذاری هایی انجام داده است.

تقوی نژاد تصریح کرد: در 9 ماهه امسال 6 هزار میلیارد تومان به بخش های مختلف اقتصادی تسهیلات پرداخت شده ضمن آنکه در بخش کشاورزی افزایش عملکرد داشته ایم و 2300 میلیارد تومان از محل بخش ریالی صندوق توسعه به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

وی تسهیلات پرداختی به بخش صنعت را سه هزار میلیارد تومان، بخش کشاورزی را 2000 میلیارد تومان و نوسازی بافت های سنتی را 700 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی ادامه داد: میزان سرمایه پایه بانک 850 میلیارد تومان است که این امر مشکلاتی را برای بانک سپه ایجاد کرده و مضایقی برای ورود به طرح های بزرگ داریم.

مدیرعامل بانک سپه گفت: براساس مصوبات قانونی بانک می تواند سرمایه خود را تا هشت برابر افزایش دهد و برای این امر با کمک بانک مرکزی اقداماتی را در دست اجرا دارد.

تقوی نژاد افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهادی را در لایحه بودجه برای افزایش سرمایه گذاری بانک ها از محل مطالبات دولت از حساب ذخیره ارزی ارائه کرده که توسط کمیسیون های مجلس نیز تصویب شده است.

وی مطالبات بانک سپه از حساب ذخیره ارزی را حدود 2/1 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با مصوبه شورای پول و اعتبار به سرمایه بانک اضافه می شود.

مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: افزایش سرمایه بانک به میزان 60 هزار میلیارد ریال از محل تجدید دارایی ها نیز مدنظر است که با افزایش میزان سرمایه بانک قدرت وام دهی آن نیز رشد خواهد یافت.



** قیمت تمام شده پول برای بانک ها افزایش یافته است

تقوی نژاد با بیان آنکه قیمت تمام شده پول با توجه به تورم برای بانک ها افزایش یافته و این امر به معضلی برای سیستم بانکی تبدیل شده است، گفت: بخشی از موسساتی که مجوز فعالیت قانونی ندارند، می توانند جذب منابع را با نرخ های بالاتر از بانک های دولتی انجام دهند که این امر رقابت را برای تجهیز منابع سخت کرده است.

وی اظهار داشت: از یکهزار و 800 شعبه بانک سپه یکهزار و 200 شعبه با مشکل مواجه هستند و شاخص سوددهی در آنها پایین است به همین دلیل در صدد جابجایی شعب در مناطق هستیم تا بخشی از معضل آنها برطرف شود.



** مازاد برداشت از حساب بانک مرکزی به صفر می رسد

مدیرعامل بانک سپه گفت: میزان مازاد برداشت این بانک در سه، چهار ماهه گذشته از منبع بانک مرکزی به حداقل ممکن رسیده به طوری که تا 2 تا 3 ماهه آینده اولین بانکی هستیم که مازاد برداشت نخواهیم داشت.

تقوی نژاد گفت: مطالبات این بانک از دولت برابر با یکهزار و 700 میلیارد تومان است که قرار بود بخشی از آن از طریق واگذاری اصل 44 انجام شود که تاکنون تنها 37 میلیارد تومان آن دریافت شده است.

به گفته وی قرار بوده از محل واگذاری هلدینگ خلیج فارس هزار میلیارد تومان به بانک پرداخت شود که تاکنون انجام نشده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نیروهای مسلح هنوز هم از بانک سپه به عنوان بانک عامل استفاده می کنند، گفت: بانک سپه تا جایی که نیروهای مسلح بخواهند با آنها همکاری می کند، این در حالی است که با وجود جدا شدن پنج بانک از بانک سپه به دلیل بازرگانی بودن این بانک تاکنون ضرری متوجه ما نشده است.

تقوی نژاد ادامه داد: الزام این است که تمام دستگاه های دولتی حساب های خود را در بانک های دولتی نگه دارند البته اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد و برخی معتقدند این حساب ها باید به بانک مرکزی منتقل شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون حساب های نیروهای مسلح در بانک سپه است اما از نظر بانکی برای ما عایدی ندارد زیرا این منابع تنها یک شب در حساب بانک می ماند و روز بعد خارج می شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► چگونه با تشخص سخن بگوییم؟
زنی که 23 بار ازدواج کرد! (+عکس) ◄

مطالب مرتبط
بنر