چگونه از شکست پیروزی بسازیم؟

شنبه ، 3 اسفند 1392 ، 15:00


اگر کارآفرین هستید، بدانید که شکست در انتظار شما است. این به این معنی نیست که کسب وکار شما شکست می خورد و ورشکست می شوید؛ بلکه منظور این است که زمانی، در جایی، تا حدی کم می آورید.

مثلا فراموش می کنید به وعده ای که به کارمند، شریک یا مشتری تان داده اید عمل کنید؛ به یک جلسه مهم دیر می رسید یا انتخاب بد یا قضاوت نادرستی می کنید. یعنی به طور کلی، مرتکب اشتباهی می شوید.

نحوه واکنش شما به این شکست ها، نشان دهنده ویژگی شخصیتی و عاملی کلیدی در تعیین موفقیت شما در کسب وکار (در حوزه های غیرمالی) است.

اما بسیاری از ما اشتباه می کنیم و آن را با اشتباهات بیشتر ترکیب می کنیم؛ نه به این دلیل که نیت بدی داریم، بلکه چون نمی دانیم باید چه کار کنیم. در این شرایط می توان چهار اقدام را برای افزایش شانس پیروزی بعد از شکست، انجام داد:

مسوولیت کامل شکست را بپذیرید

از کاری که کرده اید طفره نروید. یکی از شعبه های شرکت بازاریابی آنلاین من که با شرکت های انبارداری عمومی کار می کند، اخیرا مشتری جدیدی را پذیرفته که در ازای تبلیغات آنلاین برای آن ماهی ۲۰۰ دلار

دریافت می کند. اما وقتی وب سایت را راه اندازی کردیم، فراموش کردیم خدمات بازاریابی را در آن قرار دهیم. مدتی بعد آن مشتری با ما تماس گرفت و گفت «از وب سایت شما خیلی راضی هستم؛ اما فکر می کردم همزمان می توانم از خدمات بازاریابی آنلاین هم استفاده کنم،

اما این سرویس را در سایت ندیدم. دلیل آن چیست؟»من می توانستم به راحتی طفره بروم و به او بگویم ما منتظر اقدامی از طرف او بوده ایم یا می توانستم مشکل را به گردن یکی از کارمندانم بیندازم. اما خیلی راحت به او گفتم «هیچ بهانه ای وجود ندارد. ما اشتباه کرده ایم.» طفره رفتن از مسوولیت، جدا از اینکه در بیشتر مواقع کاری غیراخلاقی و متقلبانه است، این پیام را به مشتری می رساند که «من قدرت ارائه خدمات مورد انتظار شما را ندارم.» آیا واقعا می خواهید این پیام را به مشتریانتان بدهید؟

به مشتری پاداش های نامتناسب بدهید

در سال ۲۰۰۶ در شبکه رادیویی NPR شنیدم که اسکات سیمون، مدیر شبکه، داستان شکایت پدرش را به شرکت تولیدکننده خمیر ریش محبوبش تعریف می کرد. این شرکت به تعهد خود مبنی بر ارائه تعدادی تیغ ریش تراشی در ازای خرید هر قوطی خمیر ریش عمل نکرده بود که بعد از دریافت این شکایت، برای جبران، یک جعبه پر از قوطی خمیر ریش تراش را برای او فرستاد. سیمون می گفت «فکر می کنم پدرم تا آخر عمر هنوز از این خمیر ریش ها استفاده می کرد.» بنابراین، اگر پاداش های نامتناسبی به مشتریان تان بدهید که به نفع آنها باشد، اقدام شرکت شما به یک کار افسانه ای تبدیل خواهد شد.

توضیح دهید که این شکست دیگر هیچ گاه تکرار نمی شود

مشتریان شما به دنبال بهانه ای هستند که به شما وفادار بمانند. آنها روی محصولات شما سرمایه گذاری کرده اند و جایگزین کردن شما با یک شرکت دیگر می تواند زمانبر، خسته کننده، پرهزینه و حتی پرریسک باشد؛ چون هیچ تضمینی وجود ندارد که شرایط با وجود فروشنده جدید بدتر نشود.

بنابراین مشتری حتی الامکان ترجیح می دهد کار کردن با شرکت شما را ادامه دهد؛ اما در ضمن نیاز دارد بداند که مشکلات تکرار نمی شوند. صرفا گفتن اینکه مشکل به وجود آمده دوباره اتفاق نمی افتد کافی نیست و باید مطمئن شوید مشتری آن را پذیرفته است.

هیچ گاه اشتباه را تکرار نکنید

هر کسی ممکن است الان یا در آینده شکستی را تجربه کند. بیشتر مشتریان افرادی منطقی هستند که این واقعیت را می دانند؛ اما وقتی فروشنده ای یک شکست را دو بار یا بیشتر به شکل یکسان تجربه می کند، مشتری حس می کند که این اتفاق باز هم رخ می دهد. در این صورت، زمان، هزینه و ریسک پیدا کردن فروشنده جدید را به ادامه کار با شما ترجیح می دهد و شما را ترک می کند. بعد از ۱۴ سال اداره یک شرکت خدماتی، دریافته ام که بیشتر مشتریان انتظارات نسبتا ساده ای دارند. آنها فقط چیزی را می خواهند که طبق قرار اولیه و در چارچوب زمانی خاص، در ازای آن پول پرداخته اند.در مورد مشتریان شرکت خودم، این اقدامات را به کار گرفتم که نه تنها آنها را به خاطر رفتاری که داشتیم به هیجان آورد، بلکه خواهان همکاری بیشتر با ما شدند. ما هم در کارمان با شکست مواجه شده ایم؛ اما با انجام اقدامات درست برای اصلاح این شکست ها،

در نهایت برنده بوده ایم.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► فرمول "پاسخ" برای مدیران موفق
نرخ تماس بین شهری موبایل، کم می شود ◄

مطالب مرتبط
بنر