روش هایی برای افزایش سرعت سیستم‌های قدیمی

يكشنبه ، 4 اسفند 1392 ، 14:23


درایور‌های تاریخ گذشته می‌توانند باعث کندی سیستم شما شوند. درایورهای معیوب باعث می‌شوند تا کامپیو‌تر خیلی کند بالا بیاید یا مانع خاموش شدن ویندوز می‌شوند.

تواناتک: کامپیوتر‌ها به مرور زمان کند می‌شوند و سیستمی که روزی سریع‌ترین سیستم بود، کند شده و استفاده از آن بعد از چند سال آزار دهنده می‌شود. اما روش‌هایی وجود دارد تا سرعت سیستم‌های قدیمی را افزایش داده و استفاده از آن‌ها را قابل تحمل کرد. در این مطلب به پنج روشی که می‌توانید سرعت یک سیستم قدیمی ویندوز را افزایش دهید می‌پردازیم، هرچند مک هم از همین مشکل کندی رنج می‌برد و راه حل‌ها نیز خیلی تفاوتی نمی‌کند.

۱. ویندوز را تمیز کنید

بخشی از سرعت پایین سیستم‌های قدیمی به دلیل حجم زیاد اطلاعات و برنامه‌هایی است که روی آن ریخته و نصب کرده‌اید. کاهش تعداد اپلیکیشن‌هایی که هنگام بالا آمدن ویندوز، اجرا می‌شوند، شما را قادر می‌سازد تا سریع‌تر به دسکتاپ دسترسی پیدا کنید و حافظه در دسترس را نیز افزایش می‌دهد.

در سمت راست تسک بار (taskbar)، روی فلش کوچک کلیک کنید تا آیکون‌های نوتیفیکیشن را ببینید. هر کدام، برنامه‌ای است که همراه با ویندوز اجرا می‌شود. برخی از آن‌ها ضروری هستند، مثل آنتی ویروس، اما بقیه شاید نباشند. روی هرکدام که تشخیص می‌دهید کلیک راست کنید و اگر گزینه «Settings» دارد، آن را انتخاب کرده و بخشی که از شما خواهد تا اجازه دهید این برنامه همراه ویندوز اجرا شود را غیرفعال کنید. برخی از برنامه‌ها، مانند گوگل درایو، را می‌توان هنگام نیاز به طور دستی اجرا کرد و نیازی نیست که همیشه اجرا شوند.

حالا دکمه ویندوز را با دکمه «R» با هم فشار دهید و سپس عبارت «msconfig» را تایپ کرده و «OK» را بزنید. حالا بخش «Services» را انتخاب کنید و گزینه «Hide all Microsoft services» را تیک بزنید و بعد ببینید چه برنامه‌هایی باقی‌مانده‌اند. ممکن است بین آن‌ها برنامه‌هایی باشند که نیازی به آن‌ها نداشته باشید و برداشتن تیک آن‌ها از اجرای آن‌ها جلوگیری می‌کند. مثلاً، فایرفاکس بدون برنامه «Mozilla Maintenance Service» به خوبی کار می‌کند. در بخش «Startup»، برنامه‌های متعددی وجود دارند که با ویندوز اجرا می‌شوند. فهمیدن اینکه کدام برنامه ضروری نیست، کار ساده‌ای نیست اما می‌توانید با جستجوی برنامه در گوگل تا حدودی بفهمید که آن برنامه ضروری است یا مفید یا هیچکدام.

نسخه‌های اخیر ویندوز، به طور اتوماتیک، حافظه را یکپارچه (defragment) می‌کنند اما ابزار مایکروسافت بسیار پایه‌ای است و ابزارهای بهتری برای یکپارچه سازی وجود دارد. برنامه‌هایی که شامل «O&O Defrag» می‌شوند عالی هستند اما برنامه « Smart Defrag 3» متعلق به "iobit" نیز برنامه رایگان و خوبی است.

تکنیک بعدی این است که ویندوز را دوباره نصب کنید. این کار باعث می‌شود تا برنامه‌های نامطلوب حذف شده، برنامه‌های تبلیغاتی و دیگر بدافزار‌ها از بین بروند، فایل‌های اضافی پاک شوند و غیره.

۲. آپدیت را فراموش نکنید

درایور‌های تاریخ گذشته می‌توانند باعث کندی سیستم شما شوند. درایورهای معیوب باعث می‌شوند تا کامپیو‌تر خیلی کند بالا بیاید یا مانع خاموش شدن ویندوز می‌شوند. درایورهای کارت ویدیو معمولاً برای برطرف شدن نقاط ضعف و عمل‌کرد بهتر آپدیت می‌شوند و خوب است که همیشه از آپدیت بودن آن اطمینان داشته باشید.

درایور‌ها برنامه‌هایی هستند که ویندوز را قادر می‌سازند تا به ابزارهای سخت افزاری مانند ویدیو، صدا، پرین‌تر، اسکنر، وبکم و غیره دسترسی داشته باشد. آپدیت کردن آن‌ها آزار‌دهنده است و باید سخت‌افزار، درایور‌ها و شماره نسخه‌ها، وبسایت سازنده سخت‌افزار و صفحه دانلود را شناسایی کنید. می‌توانید از برنامه‌های رایگان «SlimDrivers» یا «Driver Booster Free» استفاده کنید. این برنامه‌ها همه کار‌ها را انجام می‌دهند: آن‌ها درایورهای موجود را شناسایی می‌کنند و چک می‌کنند که آیا آپدیتی برای آن‌ها وجود دارد یا نه و در ‌‌نهایت آن‌ها را دانلود و نصب می‌کنند. هنگام نصب این برنامه‌ها دقت کنید که برنامه‌های اضافه دیگری همراه با این برنامه‌ها نصب نشوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 4 اسفند 92
از این مزاحم مدرن کجا پناه ببریم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر