اسکناس‌ نو در بازار سیاه چند؟

شنبه ، 10 اسفند 1392 ، 13:46


بازار سیاه خریدو فروش اسکناس نو داغ شده است و دلالان این بازار هر بسته ۱۰۰ تایی اسکناس ۱۰ هزار تومانی را یک میلیون و ۱۵ هزار تومان به مشتری می‌فروشند.
به گزارش افکارنیوز، هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز، بازار خرید و فروش اسکناس های نو و "تانخورده" داغ می شود و تعداد دلالان فعال در این بازار افزایش می یابد، دلالان بازار سیاه اسکناس نو، به هر تعداد و با قیمت های بالا اسکناس های تانخورده را به متقاضیان می فروشند و سودهای کلانی را به جیب می زنند.

این افراد هیچگونه محدودیتی برای فروش به مشتریان ندارند و این روزها که مشتریان زیادی هم دارند، با قیمت های بالا اسکناس های تانخورده را به مشتریان می فروشند. در بازار سیاه از اسکناس‌های ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی گرفته تا اسکناس‌های ۲ هزار تومانی، ۵ هزار تومانی و حتی ۱۰ هزار تومانی به چشم می خورد.

قیمت این اسکناس ها نیز متفاوت است و برخی از اسکناس ها مانند اسکناسهای ۱۰ هزار تومانی که کمتر از سایر اسکناس ها متقاضی دارند، نسبت به اسکناس های ۵ هزار تومانی، دوهزار تومانی و هزار تومانی کمتر است، به عبارتی نرخ اسکناسها بستگی به فراگیری آنها در بازار دارد.

بازار سیاه خرید و فروش اسکناس نو داغ شد

دلالان بازار سیاه اسکناس های نو، این اسکناس ها را به صورت بسته های ۱۰۰ تایی به مشتریان می فروشند، به طوریکه قیمت هر بسته اسکناس ۵ هزار تومانی به قیمت ۵۲۰ هزار تومان، بسته اسکناس ۲ هزار تومانی به قیمت ۲۱۵ هزار تومان، اسکناس هزار تومانی به قیمت ۱۱۳ هزار تومان، اسکناس ۵۰۰ تومانی به قیمت ۶۲ هزار تومان و اسکناس ۲۰۰ تومانی ۳۳ هزار تومان فروخته می شود.

قیمت هر بسته اسکناس ۱۰۰ تایی ۱۰ هزار تومانی نیز یک میلیون و ۱۵ هزار تومان است، یعنی قیمت اسکناس ها بستگی به تعداد تقاضاهای مشتریان دارد، به طور مثال اسکناس های ۵ هزار تومانی، ۲ هزار تومانی و هزار تومانی که مشتران بیشتری دارند به قیمت های بالاتری هم به فروش می رسند.

خرید و فروش اسکناس نو در حالی در بازار سیاه رونق گرفته که هنوز بانک مرکزی اسامی شعب منتخب ارائه دهنده اسکناس های نو را به مردم اعلام نکرده و طی روزهای آینده اسامی این شعب اطلاع رسانی خواهد شد. سال گذشته بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال اسکناس نو در تهران و دو برابر آن در شهرستانها با ترکیب‌های ۵۰۰ تومانی، هزار تومانی و ۲ هزارتومانی و ۵ هزار تومانی برای ایام پایان سال با توجه به نیاز مردم توسط شعب منتخب بانکهای تجارت و ملی توزیع شد.

یکی از این دلالان در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه اسکناس های نو را از چه محلی تهیه می کنید؟ گفت: این اسکناس ها دست به دست می شود و ما نیز با قیمت های بالا آن را از فردی دیگر خریداری می کنیم که البته منشاء ورود این اسکناسهای نو به بازار کارمندان بانکی هستند. دلالهای عمده از طریق ارتباطات خود در بانکها از طریق کارمندان بانکها اسکناسهای نو را دریافت و آن را در بازار آزاد می فروشند.

مهر نوشت: به نظر می رسد که دسترسی به اسکناسهای نو برای دلالان راحت تر از مردم عادی است، این افراد از طریق کارمندان بانکها که به راحتی به اسکناسهای نو دسترسی دارند، پول نو تهیه می کنند. تمام اسکناسهای نو موجود در دست دلالان با باندرول و آرم بانک مرکزی است، یعنی اسکناس مستقیما از بانک مرکزی به شعبات بانکها و از آنجا دست نخورده به دست مشتری در بازار آزاد می رسد.

حکم شرعی خریدوفروش اسکناس نو

سید عباس موسویان عضو کارگروه بانکداری بدون ربا در مورد حکم شرعی خرید و فروش اسکناس های نو گفت: اگر اختلاف قیمت در خرید اسکناس نو در حد متعارف باشد، اشکالی ندارد. یعنی اگر اختلاف قیمت در حد متعارف و در حد نو و کهنه بودن اسکناس باشد، اشکالی ندارد.

وی افزود: اما چنانچه در این خرید و فروش سوء استفاده هایی صورت گیرد و اجحاف شود، دارای اشکال است، یعنی اگر اختلاف قیمت بیش از حد متعارف باشد اشکال دارد.

موسویان با اشاره به تفاوت ارزشی اسکناس نو و کهنه از نظر فقهی افزود: برخی از افراد رغبت دارند که برای ایامی همچون اعیاد اسکناس نو تهیه کنند، بنابریان این امر باعث می شود که قیمتی برای اسکناس نو پرداخت شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► دنیایی از بد افزار ها در اپلیکیشن های گوگل پلی
تیم فوتسال بانک آینده به مقام قهرمانی رسید ◄

مطالب مرتبط
بنر