روایتی دردناک از بیکاری و شغل های پر خطر

يكشنبه ، 11 اسفند 1392 ، 13:22

داشتن شغل متناسب با تحصیلات و اشتغال جوانان از سال های دور تا امروز یکی از معضلات اصلی جامعه ایرانی است.

به گزارش شهرخبر، معضلی که هم ریشه در مسائل اقتصادی دارد و هم مسائل اجتماعی زیرا بنیان خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این میان اما نبود شغل مناسب برای هر کس متناسب با تحصیل و عدم رعایت ایمنی های لازم در شغل های پر خطر که بعضا مردم ناچار به پذیرش آنها می شوند  یکی از مشکلات امروز است.

از طرف دیگر مطالعات ملی نشان می دهد بیکاری و نداشتن ثبات شغلی ویا داشتن شغل پر خطر از مشکلات و موانع اصلی ازدواج جوانان است. در این میان امانکته اینجاست که در جامعه امروز بعضی ها شغل دارند اما امنیت جانی ندارند!

مطالعات نشان داده اند،  نداشتن امنیت شغلی و تهدید های جانی در محل کار می تواند باعث بروز فشار روحی بر زنان و مردان شاغل شود که هم در اقتصاد تاثیر گذار است و هم در زندگی اجتماعی.

از یک سو شاغلین به خصوص مردان در این دوران اوج بیکاری نمی توانند شغل خود را هر چند خطرزا باشد از دست بدهند و از سوی دیگر امار مرگ و میز میان شاغلان زیاد شده است.

بنا بر روایت آمار ، بیش از 90‌درصد موارد مرگ و مصدومیت ناشی از کار، متوجه مردان است. رییس اداره میانسالان وزارت بهداشت در این خصوص گفته: در کشور ما مردان گروه سنی 25 تا50سال که در اوج سنین باروری و تولید اقتصادی هستند در معرض خطر مرگ ناشی از حوادث شغلی هستند.

از سوی دیگر بر اساس آخرین آمار وزارت کار، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار شاغل در سال گذشته در معرض حوادث ناشی از کار قرار داشتند. برای ۲۰ هزار و ۵۳۲ نفر حادثه اتفاق افتاد که نتیجه آن برای ۱۱۳ نفر مرگ بوده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد خطرناک ترین زمان برای وقوع حوادث شغلی نه شب ها و نه عصرها، بلکه صبح ها است.

فقدان اطلاعات ، ازدحام و بی نظمی تجهیزات، عدم آموزش، عدم استفاده از وسایل حفاظتی و عدم رعایت مقررات ایمنی از مهمترین بروز حوادث شغلی در کشور است.

به این ترتیب است که در سال گذشته  علاوه بر آمار مرگ در میان شاغلان، ۳ هزار و ۵۱۳ آسیب در انگشتان دست، ۵ هزار و ۳۱۴ مورد در پاها، هزار و ۶۷۹ مورد انگشت دست، ۶۱۱ حادثه کمر، ۷۷۹ مورد صورت، ۵ هزار و ۴۶۰ حادثه دست، ۳۴۳ مورد چشم و ۳۲۵ حادثه نیز در جمجمه حادثه دیدگان ثبت شده است.

این در حالی است که با بالا بردن استانداردهای شغلی، دادن آموزش های لازم به شاغلان مشاغل خاص و الزام کارکنان به رعایت نکات ایمنی هم می  توان از شدت حواث شغلی کاست و هم می توان از بروز فشار و استرس شغلی  برای شاغلان جلوگیری کرد تا در روزهایی که گرانی  و بیکاری بیداد می کند لااقل امنیت جانی برای شاغل ها وجود داشته باشد و بنیان خانواده ها تضعیف نشود.

با این وجود هنوز هم اخبار در خصوص سقوط فلان کارگر ساختمانی و مرگ وی، قطع شدن دست کارگر فلان کارخانه و یا قطع نخاع شدن کارمند فلان شرکت روی خط رسانه ها می رود و حتی ورود به قرن 21 هم نتوانسته این امار را در ایران کم کند.

به این ترتیب برای بسیاری از مردم و جوانان وضعیت چنین است: یا باید بیکار ماند و با فقر ساخت و یا باید جان خود را در دست گرفت و شاغل شد!

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► بانک ها امسال چقدر وام دادند؟
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 11 اسفند 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر