چرایی بازگشت این روزهای دلار به کانال 3000 تومان

دوشنبه ، 12 اسفند 1392 ، 13:52

 


علاوه بر افزایش تقاضای مسافران نوروزی عواملی همچون خبر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در اوایل سال آینده، قیمت مصوب ارز در بودجه سال 93 و افت‌وخیزهای بورس نیز زمینه‌ساز بازگشت قیمت دلار به کانال 3000 تومان شد.

صرافان بازار ارز روز یکشنبه نرخ هر دلار آمریکا را با 20 تومان افزایش نسبت به روز شنبه 3045 تومان تعیین کردند. هر یورو نیز در بازار آزاد با 50 تومان افزایش نسبت به روز آغازین هفته 4200 تومان و هر پوند هم با همین میزان رشد 5090 تومان قیمت خورد.

بررسی بازار ارز در هفته اخیر نشان از نوسان ارزهای پراهمیت و البته روند رو به رشد آن‌ها دارد و در این میان، رشد تقاضا و مسافران خارجی نوروز در روزهای پایانی سال و افزایش اندک ارزش دلار در برابر دیگر ارزها مهمترین دلیل صعود معرفی شده‌اند.

نوسان بازار ارز که هفته گذشته تا حدودی فروکش کرده بود و در پایان هفته به زیر مرز 3000 تومان رسیده بود، از اول هفته جاری دوباره مسیر افزایشی به خود گرفت.

افت‌واخیزهای یک هفته اخیر

بازار در هفته گذشته پس از مدت‌ها نوسانات چشمگیری را در قیمت ارزها متحمل شد که در این میان دلار با بیشترین دامنه نوسان و بعد از دو ماه فراز و فرود از قیمتی زیر سطح 3000 تومان تا بهای 3038 تومان بالا آمد.  در نخستین روز هفته گذشته بازار ارز تهران نسبتا آرام بود و قیمت‌ها تغییر قابل توجهی را به ثبت نرساندند.

قیمت یورو نیز به واسطه افزایش نرخ برابری جهانی آن در برابر دلار قدری افزایش یافت. اما از روز یکشنبه بازار ارز در مسیر صعودی قرار گرفت که این روند در روز دوشنبه تشدید شد و دلار بعد از دو ماه نوسان در زیر سطح 3000 تومان دوباره وارد این کانال شد.

بر این اساس، در روز دوشنبه دلار و یورو با بهای 3000 و 4122 تومان و هر پوند و درهم با قیمت 4973 و 813 تومان معامله شد. اما بازار ارز در روز سه‌شنبه افزایش شدیدتری را نسبت به روز دوشنبه متحمل شد و قیمت دلار تا سطح 3038 تومان بالا آمد که در نهایت روی 3014 تومان ایستاد. یورو و پوند نیز 4149 و 5000 تومان قیمت خوردند.

این روند صعودی در روز چهارشنبه قدری تعدیل شد و قیمت دلار با کاهش تقاضا به زیر 3 هزار تومان رفت، اما در روز پنجشنبه دلار بر خلاف کاهش بیشتر یورو، دلار به مرز 3 هزار تومان بازگشت و هفته ای با بازدهی مثبت ارزها کلید خورد و در این میان پوند بیشترین بازدهی را داشت.

همه عوامل صعود

اگرچه افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال با توجه رشد تقاضا طبیعی عنوان می‌شود، اما بررسی یک‌هفته‌ای این بازار رشدی در حدود 100 تومان برای هر دلار آمریکا را نشان می‌دهد که این نوسان اندکی بیش از حد معمول است.

درواقع علاوه بر عامل افزایش تقاضای مسافران نوروزی عوامل دیگری همچون خبر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در اوایل سال آینده، قیمت مصوب ارز در بودجه سال 93 (حدود 2600 تومان)، افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و افت‌وخیزهای بورس نیز زمینه‌ساز بازگشت نوسان به بازار و عبور دلار از مرز 3 هزار تومان بعد از دو ماه دوری از این قیمت شده‌ است.

البته ذکر این نکته هم لازم است که بانک مرکزی با  کنترل بازار و به‌ویژه با کاهش نرخ ارز بانکی مانع از افزایش بیشتر نرخ دلار در بازار شده است. به گفته فعالان بازار، حضور مجدد سفته‌بازان نیز در این یک هفته سبب تشدید افت‌وخیزهای ارز شد اما با توجه به تثبیت فعلی شرایط اقتصادی، منجر به تقاضای کاذب و شکل‌گیری سوداگری در بازار نشد و می‌توان گفت که درمجموع حرکت بازار در روزهای پایانی سال عادی است.

پول نیوز

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 4 ترفند برای بازاریابی از طریق ایمیل
ورود ایران چک 100 هزار تومانی به بازار ◄

مطالب مرتبط
بنر